roepende ganzen mistige avonden

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

roepende ganzen mistige avonden

Post by alcovanklinken »

De afgelopen dagen hebben we weer eens van ''ouderwets veel mist'' kunnen genieten. Een collega en ik hadden daarbij dezelfde ervaring: groepen ganzen die 's avonds eindeloos roepend rondvlogen door de mist. Wij konden geen van beiden een reden voor dit gedrag bedenken. Het ging om kleine groepjes van allerlei soorten (kolgans, rietgans, grauwe gans). Zo te horen vlogen ze niet gestresst, maar wel actief roepend rond op lage hoogte. Het rondvliegen gebeurde niet alleen volak na zonsondergang, maar ook later op de avond. Wij kunnen ons niet voorstellen dat de beesten in de mist de weg kwijt waren. Of is het zo dat er 's avonds altijd wel ganzen overvliegen, maar dat ze bij mist actiever en meer roepen?
Kan iemand een verklaring geven voor dit mistige gedrag?

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: roepende ganzen mistige avonden

Post by alcovanklinken »

Kees Koffijberg stuurde de volgende reactie:

moi alco,
ik kan me goed voorstellen dat roepen in de mist vooral een contactfunctie heeft, en bij slecht zicht als mist vaker en intensiever optreedt als bij normale omstandigheden. Ze zullen niet snel gedesorienteerd zijn, maar reageren wel op onderling geroep (let maar eens op bij een groep aan de grond, en een groep die overvliegt, de ganzenflappers (en jagers) maken hier immers ook misbruik van), zodat ze bij mist precies weten wie waar is.
groet, kees
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: roepende ganzen mistige avonden

Post by arenaria »

Ik vind het een fantastisch geluid, die constant roepende ganzen. Over en rond mijn huis hoor ik ze in de goede tijd elke dag en zeker ook elke avond.nacht, meest Kolganzen, met als goede tweede tegenwoordig de ... Canadese Ganzen!.
Voor mijn gevoel roepen ze altijd, weer of geen weer, mist of geen mist.

Jan Allex de Roos
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 56 guests