De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by CvS »

Misschien is het handig om dan ook te weten waar de voorkeur naar gaat vanuit het oogpunt:vogel van het jaar.
Wat Guido ook aan geeft: moet het een soort zijn die erg achteruit gaat,of een soort die nog een"zetje kan gebruiken".
Ik denk inderdaad dat voor veel beginnende vogelaars,soorten als Matkop,Grauwe vliegenvanger best lastig zijn om te spotten,en een algemenere soort als,pak hem beet Grote zilverreiger veel meer hits krijgt op waarnemingen.nl
Dus ik vind het erg lastig waar de soort aan moet voldoen.

Ik hoor het graag.

Cor van Schijndel
Haren
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by jhvenema »

Hoi Cor,

Goede vraag.
Eigenlijk zijn er totaal geen richtlijnen opgesteld voor de VvhJ, behalve dat het om een vogelsoort moet gaan die in de 10 jaar hiervoor (want zolang loopt de VAG "Vogel van het Jaar" verkiezing inmiddels al weer) niet al eens aan bod is gekomen. Maar ook dit kan in de toekomst veranderen. Het is ook interessant om na X jaar wederom de stand in de provincie op te maken van een soort die al eens aan de beurt is geweest.

Daarom ook deze discussie hier. Iedereen kan een soort naar voren brengen zoals hierboven te lezen valt met een bepaalde beargumentering. Dat kan een toename of achteruitgang zijn, of dat er iets anders met bijvoorbeeld de habitat van een soort aan de hand is in onze provincie. Afgaande op de discussie kan iedereen dan zijn eigen afweging en keuze maken.

Mijn persoonlijke mening is wel dat de ene soort geschikter voor een dergelijk project is dan de ander:
Aantallen: soort moet niet te algemeen zijn want dan komen we om in de waarnemingen, maar ook weer niet heel zeldzaam zodat bijna niemand mee kan doen.
Verspreiding: het is altijd leuk wanneer alle Avifauna leden in de gehele provincie mee kunnen doen, dus een verspreiding van de soort over (bijna) de gehele provincie is mooi maar geen absoluut criterium wat mij betreft.
Determinatie/levenswijze: de soort moet idealiter niet moeilijk te determineren zijn en er een niet al te verborgen levenswijze op na houden, maar ook dit is wat mij betreft geen must.

Verder moeten we de VvhJ ook niet al te serieus nemen want er werden tot dusverre voor zover ik weet geen afspraken gemaakt om voor dit project systematisch alle hokken grondig te tellen. Dit jaar niet gekozen? Volgend jaar een nieuwe kans!
JH
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Kies nu de Avifauna Groningen Vogel v/h Jaar 2016

Post by jhvenema »

Gedurende de afgelopen week zijn een 7-tal vogelsoorten gekandideerd voor de Vogel van het Jaar 2016 (zie discussie in reacties hierboven).
Via onderstaande link kun je nu de Avifauna Groningen Vogel van het Jaar 2016 kiezen:

HELAAS DE DEADLINE IS VESTREKEN OP 7-1-2016, 0.00 uur.

Druk na je keuze gemaakt te hebben op Volgende vraag. Hier volgt dan vraag 2 of je bereid bent de instructies voor jouw VvhJ keuze te schrijven voor de website en eventueel het eindverslag voor de Grauwe Gors van 2017 voor je rekening te nemen. Klik op gereed om de verkiezing te verlaten. Je keuze en reactie worden opgeslagen.

Dit kan tot uiterlijk 7 januari 2016, 0.00 uur.
Over de tussenstand zal niet worden gecorrespondeerd.
De meeste stemmen gelden.
De uitslag zal in de loop van 7 januari 2016 bekend worden gemaakt.
Acquisitie wordt niet op prijs gesteld!
Jan Henk.
Last edited by jhvenema on 07 Jan 2016, 11:42, edited 4 times in total.
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: Kies nu hier de vogel v/h jaar 2016

Post by CvS »

Hoi Jan Henk,
Dank voor de onderbouwing.
En ik ben het helemaal met je eens,je moet het niet gewichtiger maken dan het is.
En dat is gewoon een uit de hand gelopen hobby die je dagelijks bezig houdt :)
Groet en alvast een fijne jaarwisseling.
Cor
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Kies nu hier de vogel v/h jaar 2016

Post by jhvenema »

CODE ROOD: stemmen voor de Avifauna Groningen VvhJ 2016 kan niet meer: de deadline is verstreken!
Last edited by jhvenema on 07 Jan 2016, 11:41, edited 1 time in total.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by jhvenema »

VvhJ 2016.JPG
VvhJ 2016.JPG (37.24 KiB) Viewed 12361 times
Beste mensen,

Hier de uitslag van de Vogel van het Jaar 2016 verkiezing.
Vogel van het Jaar 2016 is geworden: de Grauwe Vliegenvanger (15 stemmen, 37%). Op enige achterstand gevolgd door de Huiszwaluw (8 stemmen, 20%)
Er werden in totaal 41 stemmen uitgebracht waarvan er 2 met een eigen voorstel kwamen (Roodborsttapuit en Veldleeuwerik) en 3 menen dat het VvhJ project wel kan worden afgeschaft.

Eén persoon heeft zich opgegeven om de instructies voor de Grauwe Vliegenvanger te schrijven: "Ik ben bereid om instructies voor de grauwe vliegenvanger te schrijven, want daar heb ik dan nog wel enkele maanden de tijd voor. Graag wel brainstormen/back up met iemand anders". 4-1-2016 12:23
Verzoek aan deze persoon om zich even bij mij te melden. (janhvenema at ziggo.nl)
Groet Jan Henk
Attachments
Uitslag VvhJ 2016 verkiezing.
Uitslag VvhJ 2016 verkiezing.
VvhJ2016a.JPG (35.82 KiB) Viewed 12362 times
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by Aart »

Dit weten we al. (vogelatlas.nl)
Dit weten we al. (vogelatlas.nl)
Grauwe Vliegenvanger.png (253.87 KiB) Viewed 12316 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by jhvenema »

Verspreiding Grauwe Vliegenvanger 2012-2015 volgens waarneming.nl
Verspreiding Grauwe Vliegenvanger 2012-2015 volgens waarneming.nl
GV 2012-2015.JPG (65.16 KiB) Viewed 12288 times
Geeft wat positiever beeld dan de voorlopige nieuwe SOVON vogelatlas data.
JH
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by Aart »

Ik neem aan dat dit alle waarnemingen zijn en niet uitsluitend de broedvogelverspreiding.

Aart
Willem-Pier
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 23 Jan 2011, 12:08

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by Willem-Pier »

.. er is inmiddels wel een iets meer up-to-date kaartje Aart :-) de laatste versie op vogelatlas.sovon.nl/static/pdf/vogelatlas/sovon_vogelatlas_broedseizoen_provGR.pdf is van 7 januari 2016. & daarin is ook rekening gehouden met de doorgegeven broedvogels op wrn.nl ..
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by Aart »

Inderdaad nu nog meer up to date!
Inderdaad nu nog meer up to date!
Schermafbeelding 2016-01-10 om 14.32.01.png (209.61 KiB) Viewed 12247 times
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by martijn »

Succes allen......Dit is een zeer lastige soort om te inventariseren.

Groet
Martijn
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by Aart »

Inderdaad, een zeer lastige soort om te inventariseren.
En, met de afronding van het Atlasproject is er ook al een behoorlijk compleet beeld van de verspreiding.

Vraag: wat willen de Vogel-van-het-Jaartellers dit jaar nog te weten komen over de Grauwe Vliegenvanger en hoe willen ze dat bereiken?

Aart
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by Aart »

Graag nog even aandacht voor de vraag:

"wat willen de Vogel-van-het-Jaartellers dit jaar nog te weten komen over de Grauwe Vliegenvanger en hoe willen ze dat bereiken?"

Aart
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by arenaria »

Het lijkt er inderdaad niet op dat aan bovenstaand kaartje voorlopig nog veel toe te voegen/te verbeteren valt. De Grauwe Vliegen zullen zich ondertussen vast niet hebben gevestigd op kleiakkers.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests