Achterblijver of vroeg aangekomen?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
Dinie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 17
Joined: 08 Dec 2015, 05:21

Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by Dinie »

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by jhvenema »

Zit heel veel in dit filmpje Dinie...
Een Dodaars, dat kleine wakeendje, zie je ook niet overal, kun je ook bij je waarnemingen zetten, weer een soortje,
en achterin baltsende Smienten...
Snap niet dat de filmer zo te horen samen met de Lepelaar in slaap is gesukkeld....
Waar was dit?
Jan Henk
Dinie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 17
Joined: 08 Dec 2015, 05:21

Re: Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by Dinie »

Bedankt voor je reactie Jan Henk.
Het filmpje heb ik zelf gemaakt aan de Beersterplas bij Beerta. Naast me zit mijn verkouden echtgenoot haha.
Leuk al die soorten. Er zaten ook nog een stuk of 30 zilverreigers en ik denk dat er ook nog wintertalingen zaten. Later in Winschoten heb ik ook nog 2 slobeendmannen gezien.
Ik ben niet echt een vogelaar, maar we gaan iedere dag met de honden wandelen en dan maak ik bijna altijd wel foto's en filmpjes en vind het leuk om weer eens iets nieuws aan m'n collectie toe te voegen.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by arenaria »

Op deze pagina staat enige informatie over Lepelaars in de winter:

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=17127

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by jhvenema »

Ja als je dat doet en ook nog de link onder kopje Meer Lezen naar waarneming.nl volgt en je selecteert voor provincie Groningen en past de data aan (van 01-10-2015 tot vandaag) dan zie je prachtig waar deze 1e winter Lepelaar (want hij heeft nog geen gele snavelpunt) allemaal heeft rondgehangen in onze provincie deze winter. Ik neem aan ten minste dat het hier hetzelfde beest betreft. Kropswolderbuitenpolder, Lauwersmeergebied, Pieterburen, Warffum, Nieuweschans en dus Beerta. Leuk om te weten en best bijzonder.En dat allemaal zonder te ringen of te zenderen maar dankzij het doorgeven van waarnemingen op deze site.
Volgens mij wordt daar bij deze plas niet veel gevogeld dus blijf je waarnemingen maar doorgeven op waarneming.nl
Succes. JH.
Dinie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 17
Joined: 08 Dec 2015, 05:21

Re: Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by Dinie »

arenaria wrote:Op deze pagina staat enige informatie over Lepelaars in de winter:

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=17127

Jan Allex
Leuk om te lezen. Bedankt.
Dinie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 17
Joined: 08 Dec 2015, 05:21

Re: Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by Dinie »

jhvenema wrote:Ja als je dat doet en ook nog de link onder kopje Meer Lezen naar waarneming.nl volgt en je selecteert voor provincie Groningen en past de data aan (van 01-10-2015 tot vandaag) dan zie je prachtig waar deze 1e winter Lepelaar (want hij heeft nog geen gele snavelpunt) allemaal heeft rondgehangen in onze provincie deze winter. Ik neem aan ten minste dat het hier hetzelfde beest betreft. Kropswolderbuitenpolder, Lauwersmeergebied, Pieterburen, Warffum, Nieuweschans en dus Beerta. Leuk om te weten en best bijzonder.En dat allemaal zonder te ringen of te zenderen maar dankzij het doorgeven van waarnemingen op deze site.
Volgens mij wordt daar bij deze plas niet veel gevogeld dus blijf je waarnemingen maar doorgeven op waarneming.nl
Succes. JH.
Inderdaad leuk om te volgen zo. Hij of zij had toch beter een beetje naar het zuiden kunnen vliegen i.p.v. te kleumen bij min 12.
Het vogelleven aan de Beersterplas is niet altijd zo bijzonder hoor. Was het maar waar.
Maar ik ga m'n best doen.
Bedankt voor je reactie.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by arenaria »

De opmerking dat deze vogel beter naar het zuiden had kunnen vliegen, is interessant.
Dat is namelijk niet zo zeker. De hamvraag voor een trekvogel is: moet ik een heel gevaarlijke reis gaan maken (Franse jagers!!), of moet ik pogen zo dicht mogelijk bij mijn broedgebied te blijven, met als bijkomende voordeel dat ik dan als eerst op de nestplek ben, en dus de beste plek kan claimen!

Het hele vogeltrekgebeuren is voortdurend in beweging - het is evolutionaire ontwikkeling die soms zo snel gaat dat mensen het kunnen waarnemen (zie gedrag van Bonte Kraaien en de ommekeer in overwinterlingsgebied van de Zwartkop).

Jan Allex
Dinie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 17
Joined: 08 Dec 2015, 05:21

Re: Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by Dinie »

Ja de vogeltrek is inderdaad interessant.
Ik bedoelde dat hij beter een km of 100 naar het zuiden had kunnen vliegen. Dit is meestal de koudste plek van het land.
Er ligt nu nog steeds sneeuw en ijs.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Achterblijver of vroeg aangekomen?

Post by jhvenema »

Zou interessant zijn juist dit exemplaar te gaan ringen, te kijken waar dit ex. deze zomer opduikt (kan ook Duitse vogel zijn) en in de toekomst te kijken wat de jongen van dit exemplaar gaan doen en wat dit ex. in de volgende winter(s) gaat doen. Lepelaars kunnen erg oud worden.
Wellicht ontstaat er een eerste begin van een subpopulatie van niet trekkend Lepelaars...

Overigens, de laatste jaren wordt er regelmatig een niet doortrekkend ex. waargenomen in de winter in het noorden.
JH.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests