gebiedsbeschrijving Kardinge / Noorddijk etc.

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Komdeur
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 10 Apr 2002, 23:00

gebiedsbeschrijving Kardinge / Noorddijk etc.

Post by Komdeur »

Het gebied wat zich uitstrekt van de Kardinge (in Groningen) tot aan Garmerwolde is inmiddels bij veel vogelaars bekend, alleen voor het doorgeven van waarnemingen worden de gebieden door elkaar aangegeven. Zodat het voorkomt dat een bepaalde soort wordt vermeld voor Noorddijk, Kardingeplas en Zilvermeer.
<BR>
<BR>Het zou leuk zijn als er wat meer uniformiteit komt in de gebiedsaanduiding
<BR>
<BR>naast het sportcentrum Kardinge ligt een meer - dit heet ZILVERMEER
<BR>dan volgt een fietspad en opnieuw een plas, met veel meer vogels en riet.
<BR>dit heet KARDINGEPLAS (ook wel visplas genoemd) maar de naam Kardingeplas is duidelijker
<BR>Dan volgt - in het verlengde hiervan - de wijk Waterland met aan de Noordzijde het FIETSPAD ri. NOORDDIJK
<BR>fietspad uitrijden, dan steken we de weg over met rechts het dorpje Noordddijk
<BR>we komen nu in NATUURGEBIED NOORDDIJK.
<BR>en kunnen fietsend of lopend naar de molen.
<BR>rechts het natuurgebied in, of linksaf komen we uit bij de kanoboerderij
<BR>grenzend aan het BEIJUMERBOS (bosgebied in ontwikkeling)
<BR>
<BR>Als iedereen deze benamingen aanhoudt is er minder verwarring over de lokatie waar een vogel zich bevindt.
<BR>
<BR>Arjen Komdeur
<BR>
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

gebiedsbeschrijving Kardinge / Noorddijk etc.

Post by Wouter »

Goed idee, maar laten we het dan wel goed doen. Uit de Stadsgids van de gemeente Groningen (2002-2003) blijkt dat wat Arjen "Zilvermeer" noemt wel degelijk "KardingeRplas" heet (met een tweede r). Zo heette die plas al voor er bij Lewenborg het wijkje "Zilvermeer" tegen aan werd gebouwd (om de verwarring nog groter te maken staat deze plas op de FalkPlan stadsplattegrond als "Stadsplas" vernmeld, maar dit ter zijde).
<BR>
<BR>De visplas tegenover de wijk Zilvermeer aan de oostkant van het "Koerspad" (het fietspad tussen Beijum en Lewenborg) is door deze en gene vanwege dit wijkje "Het Zilvermeertje" of "Het Zilvermeer" gedoopt. Of die plas een officiële naam heeft weet ik niet.
<BR>
<BR>Het lange rechte fietspad dat van het ijsbaan/zwembadcomplex naar de molen leidt, heet "Kardingermaar", dit pad dook in de waarnemingen nogal eens foutief op als "De Noorddijk".
<BR>
<BR>Wouter Peters
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
User avatar
Komdeur
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 10 Apr 2002, 23:00

gebiedsbeschrijving Kardinge / Noorddijk etc.

Post by Komdeur »

Wouter, je hebt gelijk, alleen er zijn nog veel meer benamingen zoals recreatieplas (topografische atlas) kardinge visplas etc.
<BR>
<BR>alleen zou ik willen pleiten om duidelijker voor iedereen te maken waar een vogel zich bevind. Wie geeft nu het salomons oordeel over deze gebieden ?
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>Ik zou het niet leuk vinden om te zoeken in Noorddijk naar een vogel die in het "Zilvermeer" rondzwemt, alleen omdat we niet eensluidende benamingen gebruiken.
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>Arjen
<BR>
<BR> <BR><BR>[ Dit bericht is gewijzigt door: Komdeur op 26-04-2003 14:31 ]
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

gebiedsbeschrijving Kardinge / Noorddijk etc.

Post by Wouter »

Het lijkt erop dat de verwarring nu de pan uit rijst. Het recreatie/natuurontwikkelingsgebied Kardinge wordt nu al Beijum genoemd:
<BR>Bosrietzanger, Groningen-Beijum, luid zingend in het Beijumerbos!
<BR>
<BR>De beheerder van het gebied werkt ook niet mee. Er staan drie typen plattegronden verspreid door het gebied. De kleine bordjes met een "vogelvluchtperspectief" en de huisregels (o.m. "Honden aan de lijn") waar niemand zich aan houdt, een groter type, bij de diverse toeganswegen en paden (o.m. vlak bij de molen) en het infobord bij Noorddijk. Op het tweede type staat aangegeven dat zowel de zwemplas als de visplas, hoewel gescheiden door het Koerspad, Kardingerplas heten. Een letter T op de kaart geplaatst op het Koerspad tussen beide plassen overeenkomend met in de legenda: T - zwem- en visplas "Kardingerplas"!
<BR>
<BR>Op het grote bord bij Noorddijk zijn deze respectievelijk recreatieplas en visplas genoemd (in woorden in het blauw waarmee het water wordt weergegeven). Kennelijk meer een soortnaam dan een eigennaam.
<BR>
<BR>Laten we de plas het dichtste bij het ijsbaan/zwembadcomplex nou maar gewoon Kardingerplas (blijven) noemen, vooral omdat die al zo heette voordat de rest werd aangelegd.
<BR>
<BR>"Zilvermeer" voor de visplas zou verwarrend kunnen zijn omdat de wijk Zilvermeer gedeeltelijk in de Kardingerplas is gebouwd. Laten we dan Zilvermeer maar reserveren voor de waterpartijen in dat wijkje. De visplas zou dan Visplas of wat mij betreft iets als "Hooglanderpoelen" kunnen gaan heten (vandaag heb ik er overigens de eerste visser langs zien zitten).
<BR>
<BR>Bovenal, laten we het recreatie/natuurontwikkelingsgebied Kardinge alsjeblieft niet Beijum gaan noemen! Anders raak ik maar in verwarring wat betreft mijn Beijum-lijst en Kardinge-lijst
<BR>
<BR>Wouter Peters
User avatar
Guest

gebiedsbeschrijving Kardinge / Noorddijk etc.

Post by Guest »

Beste mensen,
<BR>
<BR>Hoezo de verwarring de pan uit rijst?
<BR>
<BR>Ik heb de Bosrietzanger horen zingen in het stuk bos (in aanplant) ten oosten van Beijum.
<BR>In het eerste bericht staat: bij de kanoboerderij
<BR>grenzend aan het BEIJUMERBOS (bosgebied in ontwikkeling). Hier is door niemand op gereageerd dus ga ik er maar vanuit dat dit de correcte benaming is.
<BR>
<BR>De bosriet heb ik toch echt daar gehoord in een stuk met veel rietopslag (ook meerdere sprinkhaanrietzangers) en niet in de omgeving van de plassen bij kardinge.
<BR>
<BR>Groeten Rene Oosterhuis
<BR>
<BR>
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

gebiedsbeschrijving Kardinge / Noorddijk etc.

Post by Wouter »

Je hoort mij ook niet klagen over het Beijumerbos, wat genoemd wordt in de omschrijving van de waarneming, maar wel over de (uit het lijstje gekozen) gebied van waarneming: Groningen-Beijum.
<BR>
<BR>Overigens staat die foutieve keuze ook al eerder in de waarnemingen, waar eveneens Groningen-Kardinge is bedoeld.
<BR>
<BR> Wouter Peters
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

gebiedsbeschrijving Kardinge / Noorddijk etc.

Post by Wouter »

Nog een aanvulling. Het recreatie/natuurontwikkelingsgebied Kardinge strekt zich uit van de ringweg Groningen tot aan de molen achter Noordwolde, van de weilanden ten noorden van het Beijumerbos tot Lewenborg... dus het Beijumerbos is wel degelijk deel van het gebied Kardinge.
<BR>
<BR>Wouter Peters
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

gebiedsbeschrijving Kardinge / Noorddijk etc.

Post by hdelange »

Jongens,
<BR>
<BR>Ik begrijp dat er enige verwarring is, Ik heb daarom "Groningen - Beijumerbos" en "Groningen - Waterland", en nog enkele andere wijken die meerdere malen gebruikt zijn toegevoegd aan de opties, heb daarbij de bijbehorende meldingen ook op deze naam gezet, mocht je nou nog wel meldingen tegenkomen die jullie op de verkeerde plek vermeld ziet zeg het me dan, dan pas ik dat zo aan.
<BR>
<BR>Verder zal ik het een beetje in de gaten houden.
<BR>
<BR>Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 54 guests