Met welk appelras lok je een Bruine Lijster?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Met welk appelras lok je een Bruine Lijster?

Post by meeuwiss »

Zoals jullie wellicht gezien hebben op de site Waarneming.be verblijft er momenteel een Bruine Lijster in Erezee, nabij Luik, provincie Luxembourg, Belgie. Er staan fantastische foto's van deze uiterst zeldzame dwaalgast, uit Siberie, op de Belgische site. Prachtig, mooi beest om te zien, zo groot als een zanglijster. 800 km rijden vind ik toch wat te ver.
De Bruine lijster zit in een parochietuin en is vaak goed te zien vanuit de ontspanningszaal. Zo zie je maar weer dat de oeroude katholieke gewoonte om fruitbomen te plaatsen rond de pastorie van meneer pastoor, wellicht geen zieltjes, maar toch een dwaalgast oplevert. Vroeger mocht ik als misdienaar mij 1x per jaar helemaal ziek eten aan de gele pruimen van meneer pastoor.
Kom ik weer terug bij de appels en lijsters. Vogelbescherming heeft al een oproep geplaatst om de vogels extra bij te voederen en dat gaan we toch allemaal doen!?
De C1000 is zo sympathiek geweest Jonagold appels in de aanbieding te doen, 50 eurocent per kilo. Mijn merels en spreeuwen zijn er gek op.
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig wat iedereen voert momenteel. Vogels blijken toch best wel kieskeurig te zijn. Appelvinken, goudvinken eten bij voorkeur zonnebloempitten, sijsjes, kool- en pimpelmezen zie ik vooral op de pindanetjes, roodborsten en staartmezen op vetbollen. Waterhoentjes lok je met strooivoer op de grond en de Grote Bonte specht eet van vetstaven met zaad. Universeel voer eten ze allemaal, maar valt niet aan te slepen als je elke dag 25 huismussen in je tuin hebt.
Met deze strenge kou zie je dat vooral de fittest, de meest aangepaste (niet de sterkste!) de winter doorkomt. Dus degene die het beste fit, past.
Wie heeft er nog meer tips voor aangepaste windervoedering?
Guido Meeuwissen
Last edited by meeuwiss on 06 Jan 2009, 20:30, edited 1 time in total.
annkeuppens
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 06 Jan 2009, 20:18

Re: Met welk appelras lok je een Bruine Lijster?

Post by annkeuppens »

Alle appelsoorten die een beetje rood zien,ik heb een stadstuintje(20 m²) aan de rand van Antwerpen en heb deze middag bezoek gehad van een kramsvogel.
Koperwieken en pimpelmezen zijn ook gek van rode appels
User avatar
tpdik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 17
Joined: 06 Jan 2003, 00:00
Location: groningen
Contact:

Re: Met welk appelras lok je een Bruine Lijster?

Post by tpdik »

Hier hebben we veel " resultaat " met de Elstar.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Met welk appelras lok je een Bruine Lijster?

Post by marnixjonker »

Gezien de normale verspreiding van de soort zou ik Fuji's zeggen...

Verder ben ik gister naar de lijster geweest (wel ver, maar wel een absolute mega) en kan ik dit zeer aanbevelen!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests