Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by zwaluw23 »

Gisteravond en ook de hele morgen tot nu toe trekken van oost naar west enorme aantallen ganzen, door de hoogte niet te zien wat voor soort, het houdt niet op en gaat maar door, wie weet wat de bedoeling is van deze enorme vluchten, verandering in weer?, tijd van het jaar?, gebrek aan voedsel door de sneeuwval?, of..........?

Vr. groet,
Gerda.
Harry Westerhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 06 Nov 2008, 11:14

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by Harry Westerhuis »

Dag Gerda.
Ook nu om 11.00 uur duizenden vogels in lange slierten (nagenoeg geen V-vorm formatie) van oost naar west boven Groningen stad-Zuid. Ik kon m'n verrekijker niet zo gauw pakken en twijfel qua grootte tussen gans en smient in.
M.v.g.
Harry.
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by zwaluw23 »

Dag Harry het enigste wat ik voor je heb is deze niet duidelijke foto's van vanochtend, van oost naar west richting stad, daar worden we ook niet wijzer van denk ik.

Vr.gr.
Gerda.
IMG_6310 Overtrekkende Ganzen.jpg
IMG_6310 Overtrekkende Ganzen.jpg (66.29 KiB) Viewed 7854 times
IMG_6315 Duizenden overtrekkende Ganzen 29-01-2010.jpg
IMG_6315 Duizenden overtrekkende Ganzen 29-01-2010.jpg (140.48 KiB) Viewed 7854 times
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by hdelange »

Hoi Gerda,

net even weer mijn burgerplicht vervult, de sneeuwprut weer even aan de kant geschoven.

Wat me deze keer opviel was dat er onder het bovenste laagje sneeuw gewoon een laag ijs lag, dus ijzel neem ik aan.

Het zou dus heel goed mogelijk zijn dat de ganzen door de laag ijs onder de sneeuw, veel moeilijker bij het voedsel op de landerijen kunnen komen.
Daardoor zullen ze wel tijdelijk wat verder weg trekken waar minder sneeuw/ijs ligt.

Henk
User avatar
jacobbosma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by jacobbosma »

Vanmorgen hier in Beijum ook enorme groepen overtrekkend naar west/zuidwest. Vrijwel alles is Brandgans. En die vliegen inderdaad niet in vaak in mooie V-formatie, maar eerder in rommelige groepen of lange slierten.
Jacob Bosma
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by zwaluw23 »

Dag Henk zoiets dacht ik ook al, op zoek naar voedsel, tenzij iemand anders nog een ander idee heeft.
Wat die ijzel betreft merken we het ook in het weiland, en ook hier op de weg, heel verradelijk sneeuw op een laag ijzel, deze foto van achter een kop koffie door het raam geschoten gisteren.
Met mens en auto alles o.k. ze konden later weer verder.

Groetjes,
Gerda.
IMG_6221 De sloot in 29-10-2010 Lageland.jpg
IMG_6221 De sloot in 29-10-2010 Lageland.jpg (122.11 KiB) Viewed 7850 times
Last edited by zwaluw23 on 30 Jan 2010, 15:05, edited 1 time in total.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by jhvenema »

Hallo,
Om 13 uur boven Onnerpolder e.o. nog steeds veel grote groepen ganzen ri. (noord)-west. Naast Kolgans ook Brandganzen.
Jan H. Venema
Last edited by jhvenema on 31 Jan 2010, 00:31, edited 1 time in total.
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by zwaluw23 »

15.30 uur Opnieuw van oost naar west (stad )) een enorme groep nu duidelijk waarneembaar Brandganzen.

Gerda.
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by Fred van Maurik »

Evenals Jacob heb ik vanochtend honderden brandganzen over zien komen over de boterdiep zone, zoals altijd (als ik mijn rondje doe 'sochtends voordat ik aan mijn werk ga) had ik mijn camera bij me en kon het natuurlijk niet nalaten om er diverse foto's van te maken.
Het was wel een schitterend gezicht trouwens, wat een slierten... een sliert was wel erg opvallend lang... enkele honderden meters als ik het ruw mag schatten

groet

Fred
brandganzen boven boterdiepzone
brandganzen boven boterdiepzone
30-01-2010 Brandganzen compositie.jpg (153.59 KiB) Viewed 7813 times
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by zwaluw23 »

Klopt Fred, het ging met kleine tussenposen de hele dag door trouwens, een enorme volksverhuizing leek het wel.
Ik heb vrij uitzicht vanuit mijn huis op het platteland richting stad, en in al die jaren dat ik hier woon, en dat zijn er al velen, ganzen genoeg gezien, maar zoveel in zulke grote aantalen op 1 dag nog nooit eerder gezien.
Ik vond het bijzonder en ben benieuwd wat morgen ons brengt.

Groetjes,
Gerda.
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Duizenden hoog overtrekkende ganzen

Post by zwaluw23 »

Dank voor je bericht Klaas, niet zo verwondelijk dat ik dit een behoorlijk zeldzaam verschijnsel vond, zoveel sneeuw hebben we de afgelopen jaren niet gehad, vandaar dat ik minder van zulke forse aantalen trekkende ganzen heb gezien de afgelopen jaren, wel op zoek naar voedsel, een zeer logische verklaring.

Groetjes,
Gerda.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests