Roofvogel

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
kiek13654
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 31 Jan 2010, 19:11

Roofvogel

Post by kiek13654 »

Hallo,
Mischien kan iemand mij verder helpen. Ik zie regelmatig een grote vogel tussen Oudemolen en Taarlo waarvan ik me afvraag wat het zou kunnen zijn. Hij zit vaak in een boom in houtwallen dicht bij het Taalose diep. Heeft een opvallend helder wit verenkleed, met donkere vleugelpunten en achterrand. In eerste instantie lijkt het w.b. de helder witte kleur wel of er een ooievaar in de boom zit. Maar in de vlucht is duidelijk te zien dat het een roofvogel is die duidelijk groter is dan een buizerd. In de zomerperiode heb ik 'm niet gezien, en tijdens de afgelopen sneeuwdagen ook niet, maar nu is ie er weer. Vorig winter idem.
Ik kan niet dicht genoeg bijkomen om een fatsoenlijke foto te maken, maar misschien kan een kenner bijgaande herkennen?

Veronique Pahlplatz
roofvogel.jpg
roofvogel.jpg (400.18 KiB) Viewed 3660 times
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Roofvogel

Post by meeuwiss »

Beste Veronique,
Misschien kan ik je helpen. Mijn eerste indruk is toch een Buizerd. De wazige foto toont wel het silhouet van een buizerd en deze kunnen zelfs bijna geheel wit zijn. Mogelijk zie je bij Taarlo elk jaar dezelfde wintergast. De grootte kan je het best vergelijken met andere buizerds in de omgeving. Je zegt dat het lijkt alsof er een ooievaar in de boom zit, maar is deze dan even groot als een ooievaar?
Bijgaand een plaatje van Fred van een erg witte buizerd.
Misschien heb je hier wat aan.
Groet
Guido Meeuwissen
Attachments
foto van Fred
foto van Fred
buizerd270.jpg (124.96 KiB) Viewed 3646 times
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: Roofvogel

Post by hboerma »

Hallo Veronique, Guido en Fred,

Deze (of een soortgelijke) Buizerd zie ik al enkele jaren 's winters bij Taarlo, Gasteren eo. Hij heeft inderdaad een zeer opvallend helder wit verenkleed en ik heb hem al eens voor een visarend uitgescholden, dat kwam onder andere omdat het een vrij forse vogel is en soms erg moeilijk duidelijk waar te nemen.
Leuk om te lezen dat dit beest zich in de winter dus nog steeds daar ophoudt, als het idd dezelfde is, wat natuurlijk redelijk discutabel is.

Herman
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Roofvogel

Post by hdelange »

Ik kreeg zaterdagochtend een identieke vraag van iemand die me belde(de naam is me helaas ontschoten, was er nog niet helemaal bij).

Maar de omschrijving die zij gaven past precies bij deze foto volgens mij.
Had gevraagd of ze wilden proberen er een foto van te maken, maar dat zal dan wel niet zijn gelukt helaas, in ieder geval niets gekregen.

Heb wel gezegd dat het zeer waarschijnlijk ook een witte Buizerd was die zij zagen.

Misschien lezen de bewuste mensen het, ze woonden aan de Duurswoldlaan tegenover het Stadspark en zagen hier ook een grote witte vogel met enigszins bruine staart.

groeten,

Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests