Enig idee?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
rpgorter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 19 Oct 2011, 14:24

Enig idee?

Post by rpgorter »

Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee wat voor vogel dit is (zie bijlage)? Deze vogel vloog zich gisteren helaas te pletter tegen onze ramen, en was op slag dood. Ik kan hem echter niet vinden in mijn vogelgidsen, maar ik ben dan ook geen echte vogelaar (maar wel erg nieuwsgierig)... :)
De vogel is net iets kleiner dan een merel.

Alvast bedankt!

Ronald Gorter
IMG_2750kl.jpg
IMG_2750kl.jpg (62.94 KiB) Viewed 5981 times
User avatar
Remmelt
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 10 Jul 2006, 23:00

Re: Enig idee?

Post by Remmelt »

rpgorter wrote:Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee wat voor vogel dit is (zie bijlage)? Deze vogel vloog zich gisteren helaas te pletter tegen onze ramen, en was op slag dood. Ik kan hem echter niet vinden in mijn vogelgidsen, maar ik ben dan ook geen echte vogelaar (maar wel erg nieuwsgierig)... :)
De vogel is net iets kleiner dan een merel.

Alvast bedankt!

Ronald Gorter
Lijkt me een jonge tortelduif
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Enig idee?

Post by zwaluw23 »

Is het geen juveniele Zomertortel vanwege de bruine oogrand?

Gerda.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Enig idee?

Post by arenaria »

Hm, ik denk dat dit uit een kooi komt - gezien de dikke rode oogring (lijkt me veel te geprononceerd voor Zomertortel en zeker voor een juveniel) en de wat vreemde isabelkleur, gooi ik het op iets van een gekweekte vorm van Diamantduifje (met een merkwaardig kleurloze staart) - oorspronkelijk uit Australië.

21 oktober is heel laat voor Zomertortel, alhoewel de Avifauna van Nederland het wel als uitzonderlijke mogelijkheid noemt ...

Komt nog bij de Zomertortels er bijna niet meer zijn ...

Jan Allex
Willem-Pier
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 23 Jan 2011, 12:08

Re: Enig idee?

Post by Willem-Pier »

dit leek mij in 1e instantie een soort Metriopelia, maar de staart is natuurlijk helemaal verkeerd.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Enig idee?

Post by arenaria »

Hoi WP,

ik zie wat je bedoelt, maar ik denk dat er een verschil is tussen deze dikke, uitstulpende naakte huidachtige oogring en de naakte, juist dieper-dan-de-veren-liggende huid rond de ogen van de vier soorten metriopelia's.
Komt nog bij dat de foto niet in Peru is genomen (dat neem ik tenminste aan - het staat er inderdaad niet bij!) maar in Nederland, en de Diamantduif (Geopelia cuneata) is een heel algemene kooivogel, terwijl die grondduifjes heel weinig worden gehouden - zo staan ze niet in Elseviers Kooivogelgids, mijn bijbel in dit soort zaken. Op Marktplaats is maar één grondduif te koop .... zucht.

Ik bedoel overigens helemaal niet te zeggen dat ik het zeker weet en het antwoord heb! Ik blijf wel het idee hebben (zie ook die staart) dat dit een vogel is waarmee qua kleur is gemanipuleerd.

Groet,

Jan ALlex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests