Eenden ... altijd lastig

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by Arne »

Beste Aaldrik,

Slapende eenden in het vrouwelijke kleed zijn inderdaad niet zo makkelijk.

Op jou foto zijn 10 wintertalingen en 1 wilde eend te zien.

De meeste vogels zijn vrij klein (in vergelijking met vegetatie). Het gaat om wintertalingen. Het best bij de vogel in de achtergrond te zien: duidelijk een kleine groene spiegel aan de achterkant van de vleugel. Verder de witte streep aan de zijkant van de staart. Dit zijn de bepalende kenmerken ( en een verschil na het vrouwtje van de zomertaling). Rechts op de achtergrond is nog een ander soort: duidelijk groter dan de wintertalingen. Gezien de grootte van de vogel, de witte staartveren met een donker midden en de oranje ondersnavel gaat het hier om 1 vrouwelijke Wilde Eend.

De blauwzwarte vlek de op de eend in het midden is volgens mij een veer van een wilde eend welke in de vegetatie voor een wintertaling hangt. Heb je nog meer foto’s waar dit misschien duidelijker te zien is?

Groeten
Arne
User avatar
Bauke
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 25 Nov 2006, 00:00

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by Bauke »

Hoi Arne en Veenkolonius,

Het blauw zwart op de foto is volgens mij wel de spiegel van Wintertaling. Mogelijke sleet tijdens de eclips? Foto van 20 november laat echter ook blauwe spiegels zien!? Zie deze links:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=280420

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pi ... 7356f69481

http://corfikkert.blogspot.nl/2011/11/2 ... lk-en.html

Groet,

Bauke Koole
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by Arne »

Hoi Bauke,
Je hebt gelijk dat wintertalingen ook blauw in de vleugel hebben. Dat wat wij als groene spiegels meest zien zijn de binnenste armpennen. De buitenste armpennen zijn altijd blauw (veranderd niet door het jaar). Dat zie je goed op de foto’s van vliegende wintertalingen in een van jouw meegestuurde links. En je ziet het trouwens ook op de fotos van Aaldrik bij de wintertaling in de achtergrond: onder het groen zie je iets blauw.
Maar dat blauw bij de vogel in het midden lijkt mij zo raar verdeelt (geen witte rand, scherp overgang tussen bruin en blauw) dat ik nog steeds aan een veer voor de vogel geloof. Ik zou er graag nog een ander foto van deze vogel zien.

Groeten
Arne
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by IpeWeeber »

Ik ga voor 100 % Wintertaling.
Een Wilde eend is een reus vergeleken met een Wintertaling en zou er nog veel groter op moeten staan.
Wel merkwaardig trouwens die schijnbare verschillen in grootte; vergelijk ook eens de eend met de groene en de blauwe spiegel.

Ik geloof niet in de theorie van het loshangende wilde-eendenveertje.
Ik weet uit ervaring dat zo'n groene spiegel er bij een bepaalde lichtval ook blauw uit kan zien.

groeten, Ipe
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by Arne »

Dag Ipe en alle anderen,
Ik heb ook nooit gezegd, dat het geen Wintertaling is. Ik ben helemaal eens dat het 100% een Wintertaling is! No doubt! En dat Wintertaling vaak een blauw spiegel hebben (door Armpennen) heb ik ook al gezegd. Alleen vind ik nog steeds de verdeling van het blauw raar. Daarom dacht ik aan een wilde eend veer. Sorry als ik er niet duidelijk genoeg was.
Groeten
Arne
User avatar
Bauke
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 25 Nov 2006, 00:00

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by Bauke »

Hallo Arne en anderen,

Ik ga mee met met Ipe. Door bepaalde lichtinval kan de groene spiegel blauw lijken.
Ik heb overigens niets kunnen vinden over buitenste blauwe armpennen van de Wintertaling. Ik heb alleen kunnen vinden dat de armpennen (secondaries S3-S6)van Wintertaling metaalachtig groen zijn, de overige armpennen zijn glanzend zwart waarvan sommige aan de basis een groenige gloed hebben. Zie ook foto's achter de weblinks.

Vriendelijke groet,

Bauke Koole
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by IpeWeeber »

Arne, ik bedoel dat alle eenden op deze foto wintertalingen zijn.
Er is volgens mij geen Wilde eend bij.

Ipe
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by Arne »

Beste Ipe & Bauke,

Sorry voor mij late reactie.
Ipe, sorry, dat had ik niet begrepen. Ik ben eens dat je op deze foto snel prooi kan vallen aan een “optical illusion”. De vogel rechts achter lijkt inderdaad in vergelijk met de vogel ervoor heel groot (daarom dacht ik ook aan Wilde Eend), maar in vergelijking met de vogel links naast lijkt er helemaal niet zo groot. Da heb jij gelijk. Dus raar hoe dat op een foto kan bluffen.
Maar ik blijf van mening dat de vogel rechts achter op de foto geen wintertaling is.
Behalve de verschil in formaat met de vogel ervoor, is het vooral de staartpatroon. Een wintertaling heeft geen wit in de staart zoals de vogel rechts achter (te lijken) heeft. Wintertalingen hebben alleen de witte streep aan de zijkant van de staart. De staartveren zelfs zijn bruin. De vogel rechts achter heeft veel wit in de staart. Ook lijken te tertials te donker voor een wintertaling. Een slobeend heeft een verglijkbaar staartpatroon dan een Wilde Eend maar iets minder wit. Bij Slobeenden zijn vooral de buitenste staartveren wit. Hoe verder je naar binnen gaat hoe donker worden ze. Het zou ook nog een optie kunnen zijn, maar de vogel op de foto lijkt ook op de meer binnen liegende staartveren veel wit te hebben. Dus lastig. Maar ik blijf erbij: geen wintertaling rechts achter.
Bauke, at ik als blauwe buitenste armpennen omschreef word in sommige boeken ook als zwart omschreven. Bijvoorbeeld in het Handbuch der Vögel Mitteleuropas.

Groeten
Arne
User avatar
egbertboekema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 17 Jul 2005, 23:00

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by egbertboekema »

de meest waarschijnlijke optie is krakeend. In de eclipstijd hebben mannetjes een oranje-achtige snavel (niet zwart dus) net als vrouwtjes. Er is nog een spoor te zien van deze kleur, hoewel de snavel nogal weggedraaid is. Eclipskleur van de romp is precies goed, slobeenden zijn roder, pijlstaarten zijn valer, maar die zijn veel zeldzamer. De grijzige kop en achterkant passen ook precies op een mannetje dat weer op weg is naar prachtkleed. Bij krakeenden en pijlstaarten is eerst op de flanken te zien dat het mannetjes zijn maar de flank is hiet juist uit beeld. Rest me nog te zeggen dat er een aantal eenden zijn die in eclipskleed als mannetje zijn te herkennen (wilde eend aan de snavel, slobeend en tafeleend blijven kastanjebruiner), maar dat bij wintertaling, krakeend en pijlstaart het onmogelijk is om mannetjes en vrouwtjes uit elkaar te houden.

egbert
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Eenden ... altijd lastig

Post by Arne »

Dag Egbert,
Maar voor een mannetje krakeend in eclipskleed heeft de vogels volgens mij te lichte onderstaart veren. En een oranje ondersnavel hebben nog meer soorten zoals sloopend, wilde eend en wintertaling trouwens ook.
Ik blijf erbij dat de vogel niet 100 zeker te determineren is.
Trouwens heb ik voor de mensen die er last met het blauw in een vleugel van een wintertaling hadden, volgende foto’s gemakt (sorry voor de slechte kwaliteit). Dij deze wintertaling zie je dat er in een vleugel van een wintertaling blauwzwarte EN groene veren zitten en dit niet door lichtinval te verklaren is!
Groeten
Arne
Attachments
Wintertaling1.jpg
Wintertaling1.jpg (126.03 KiB) Viewed 10179 times
Wintertaling.jpg
Wintertaling.jpg (171.29 KiB) Viewed 10179 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests