Groningen - Groenestein en snoeien Gemeente!

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
HarryWesterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 01 Jan 2004, 00:00
Contact:

Groningen - Groenestein en Snoeien Gemeente!

Post by HarryWesterhuis »

Dag mensen.

Vanmiddag liep ik met een vriendin een rondje vogels kijken in park Groenestein.

Allereerst de waarneming van een vuurgoudhaantje.

Verder wemelde het van de wat gewonere vogels als kool-, pimpelmees, staartmezen, boomklevers,

boomkruipers(opvallend veel zelfs) en grote bonte specht.

Allemaal veroorzaakt door een beheer van nietsdoen. Iets, waaardoor er o.a. veel natuurlijke holtes ontstaan zijn. Wat dus zoals gezegd veel holenbroeders oplevert. Niet alleen vogels trouwens. Zoals misschien bekend huizen er ook 5 soorten vleermuizen.

Misschien voor mensen van Natuurmonumenten misschien goed om eens te zien en het mee te nemen in hun "beheer" van Kardinge/Noorddijk.

Verdere waarnemingen aldaar waren eksters, kraaien, wilde eenden, soepeenden, houtduiven, soepganzen + een mini reigerkolonie van zo'n 5 nesten.

Hartelijke groeten.

Ik ga in ieder geval even praten met Natuurmonumenten.

Harry Westerhuis
User avatar
HarryWesterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 01 Jan 2004, 00:00
Contact:

Post by HarryWesterhuis »

Inmiddels blijkt dat de Gemeente gaat snoeien in park Groenestein. Ik ga er daarom komende woensdag om 10.00 uur een rondje lopen met de Eco-opzichter v.d. Gemeente om de zin/onzin van dit snoeien te bespreken.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

ook bij afslag Beijum zuid, ooit één van de betere Pestvogel plekken, ligt nu al meer dan de helft van de lage struiken op z'n kant volgens een andere vogelaar, hier is de gemeente dus ook al aan het snoeien!
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Post by reneoosterhuis »

Beste Harry e.a.,

Mijn vogelringplek grens nagenoeg aan Groenestein. Ik weet zeker dat veel van de soorten die ik vang ook in het park voorkomen. De lijst met vogels die ik gevangen heb kan dan ook een goed beeld geven van de vogels die in Groenestein te verwachten zijn. Zoals bijvoorbeeld sperwer, kleine bonte specht, ijsvogel, vuurgoudhaan en appelvink.
Maar ook veel holenbroeders: mezen, boomkruipers, gekr. roodstaart, bonte- en grauwe vliegenvangers. Mijn vangresultaten zijn op deze site te vinden.

Als de gemeente wil gaan snoeien in het park mogen ze wel opschieten. Met dit zachte weer zijn veel vogels al bezig met het nieuwe broedseizoen. Zou me niks verbazen als de blauwe reigers binnenkort al op de eieren zitten.

Verder ben ik benieuwd wat ze willen gaan snoeien. De oude bomen hoop ik toch niet. En die grote bomen zorgen ook voor een gesloten bladerdek zodat de ondergroei (de struiken) weinig licht krijgen en dus ook niet gesnoeid hoeven te worden.

Veel succes woensdag en hopelijk kun je de gemeente op andere gedachten krijgen.


Rene Oosterhuis
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Mensen,

de teneur van deze discussie lijkt te zijn: snoeien moet niet, nooit, is altijd fout.

dit is veel te kort door de bocht. Elk soort stadium van vegetatie trekt uiteindelijk zijn eigen vogelsoorten. Een oud, vervallen bos miegelt van de spechten en mezen, bijvoorbeeld. Als je hobby spechten is, dan zit je daar goed, maar als je van Nachtegalen houdt zul je in de Nederlandse situatie zo nu en dan es flink in de bosjes moeten roppen. Als je van Kieviten en Grutto's houdt moet zelfs het hele bos weg...

denk niet dat ik voor het ongebreidelde gesnoei van de Gem Groningen ben (integendeel), maar het ligt iets ingewikkelder dat wat ik hier meen te lezen.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 41 guests