kwaliteit van waarnemingen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

kwaliteit van waarnemingen

Post by alcovanklinken »

Beste medewaarnemers,

Als ik in de afgelopen voorjaarsweken de waarnemingsrubriek bekijk, dan zie ik regelmatig supervroege waarnemingen op plekken die mij erg bijzonder lijken. Nu kan enerzijds niemand de juistheid van elke waarneminmg checken, hoeft er ook geen dominee te zijn die zegt wat goed of wat fout is en moet natuurlijk iedereen zijn waarneming in kunnen sturen. Maar andere andere kant staat of valt de waarde van een waarnemingsrubriek met de geloofwaardigheid van het gepubliceerde. Het zou jammer zijn als er teveel rommel in verzeild raakt. Het enige wat er op zit, is om soms een discussie te voeren over waarnemingen...
Goed dan, concreet: die bonte vliegenvanger en koekoek van eind maart, in Haren: hoe zeker zijn die? Op die plek lijken me dat erg bijzonder vroege soorten!

Groeten, Alco van Klinken
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Gele Kwikstaart (26 februari) en Grauwe Kiek (23 maart) ook erg vroeg.

Dusan
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

kwaliteit waarnemingen

Post by meeuwiss »

De lijst kan nog wel langer gemaakt worden met bijv.: paartje Kuifduikers in zomerkleed op het Friescheveen. Kan best in het binnenland maar geef dan even een korte omschrijving van het prachtkleed erbij. En waarom het geen geoorde futen waren. Verder maaar liefst 9 Geoorde futen op het Paterswoldermeer. Weliswaar heb ik er 4 ontdekt in het Hoornsemeer met 5 Dodaars bij elkaar en dat maakt ook 9. Maar misschien heeft de waarnemer werkelijk 9 geoorde futen gezien??! Het Porseleinhoen in de Camphuispolder is ook eeerg vroeg. Er zaten ook roepende waterrallen, niet vergist? Ook dan is een nadere toelichting voor zo'n vroege waarneming geen overbodige luxe. Bijvoorbeeld gezien, gehoord en hoe lang. De Kraanvogel in de Camphuispolder is kennelijk al weer vertrokken. Beschrijving van het kleed: volwassen of juveniel had wat meer informatie kunnen geven.
Wat dachten jullie van Vlaamse Gaaien die meesters zijn in het imiteren van andere vogels o.a. de Zwarte Specht. Zien of alleen horen maakt een groot verschil, handig als het erbij staat.
Het is jammer want door deze beknopte meldingen wordt de site inderdaad een vergaarbak van vage meldingen.
Je vraagt je af hoe waardevol deze waarnemingen zijn voor het archief.
Guido
User avatar
willemhartholt
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 06 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

bijzondere meldingen en kwaliteit

Post by willemhartholt »

Groningen, 5 april 2004

Alco, Dusan, Guido, andere liefhebbers,


Even een paar opmerkingen om je wellicht bij over de kop te krabben.
Een eerste waarneming is altijd vroeger dan de bulk. En een bijzondere waarneming wordt juist gemeld omdat deze bijzonder is. Zich lijkt te onttrekken aan de statistiek.
En wat wil je nu? Veel boeiende meldingen, of mensen die enthousiast en om te delen iets melden en vervolgens worden afgebrand. En die dan vervolgens zeggen: Bekijk het maar mooi, ik meld nooit weer wat.
Ik weet dat er zo heel veel mooie en waardevolle meldingen nooit meer in een archief terecht zullen komen: o.a. Lauwersmeer, Oost-Groningen.

Bovendien:
Er is een trend tot steeds vroeger dit jaar/de laatste jaren. Kijk de diverse lijsten maar eens na. Dus geen toeval en ook weer niet zo bijzonder.
De bonte vliegenvanger vrouw is gedurende een half uur waargenomen in de tuin van Klaas Ophoff in Haren. (pestvogel zat daar ook, afrikaanse vink vlak in de buurt, er wonen een aantal waarnemers en er wordt veel waargenomen daar)
De volgende bonte vliegenvanger in mijn kennissenkring is vijf dagen later gezien, dan de eerste en de koekoek maakt toch niet echt een geluid waar je je in vergist. Imitatie ?
Maar goed, hoe wil je vervolgens dit soort bijzondere waarnemingen gaan checken ?
Hoe kan ik nog twijfelen aan rare waarnemingen als ik, om eens een voorbeeld te noemen inmiddels twee waarnemingen heb van een hop in Nederland: Eén aan de dijk bij Zwarte Haan en één aan de dijk bij de Eemshaven. De een in de winter in de sneeuw op de kwelder en de ander op 4 april in een zeer gure hagelbui in de Eemshaven. Gelukkig, ze zijn gecheckt door velen en vaak en goed gefotografeerd. Anders: Wee, de waarnemer !
Mijn enige foto van een wielewaal tot dusver: een juveniel zittend tussen twee pas uitgevlogen bijeneters!
Iemand in Norg had zonder kijker geconstateerd dat er een grote arend boven Norg had gevlogen. Nou, ja, vage claim, het zal wel. Tot de waarnemer een bekend Avifauna- bestuurder bleek en de juveniele steenarend wekenlang op de voet kon worden gevolgd, gefotografeerd en gefilmd.
Van belang is kennelijk dat een vogel door meerdere mensen wordt gezien. Maar een korte waarneming door een enkele waarnemer is nu eenmaal niet meer of minder bijzonder omdat ie maar door één persoon gedaan is. Alleen jammer voor de waarnemer, want als ie pech heeft en te weinig, ervaring, boekenkennis en status in de goede kring, dan vergroot dat zijn kans nogal dat er negatief over hem wordt gekletst. En wat dat betreft zijn vogelaars af en toe net oude wijven. Ik heb dit soort gedrag bij mezelf bespeurd en vaak om me heen waargenomen. Ik heb me er ook bewust tegen gewapend en me voorgenomen er niet meer aan mee te doen. Want ik vind dat we daar af moeten. Een waarneming niet maar even snel ontkrachten, niet eerder dan dat die aantoonbaar onjuist is. (men denke aan boomleeuweriken van Zuidhorn vorig jaar in januari! Eerst gemeld als kuifleeuweriken, en zelfs dan kan er twijfel blijven: zat er eerst een kuifleeuwerik bij?) Want: je kunt veel waarnemingen die heel bijzonder zijn, maar tja, helaas niet door jezelf gedaan zijn, nu eenmaal niet checken. Aan een leven dat structureel lijdt aan een bepaalde mate van onzekerheid is ook in dezen helaas niet te ontkomen. Ondanks alle voortschrijding in communicatie en techniek.
Bij welk soort waarnemingen moet ik nu wel en niet twijfelen, gezien de bizarre waarnemingen die wel blijken te kloppen. (zie oa de juist gegeven voorbeelden)
Twitchers vertellen mij: Verwacht altijd het onverwachte ! Dat lijkt mij nou juist het leuke. Om je, naast hetgeen ons toch al elk jaar op vaste tijden en plaatsen boeit, verrast en treft door zijn schoonheid, regelmatig ook nog weer te laten verrassen en verbazen.
Ik fotografeer als het kan elke bijzonderheid, maar soms lukt dat niet zo snel; geen toestel bij me, te beweeglijk, te donker, te veel wind etc.
Nee, dan vroeger, toen werd er niks gefotografeerd, moest je tekenen en een mooie omschrijving uit het boek zoeken en werd de juistheid van een waarneming grotendeeels gecheckt op basis van je status in het circuit. En waarnemingslijsten op het net, mobieltjes en piepers om bijstand te vragen waren er toen al helemaal niet.
Kortom het was altijd al kloten met die waarnemingen.
Een ander mogelijk effect dat een rol speelt in gekke en vroege waarnemingen is de voortschrijding van de aantallen en die der techniek: Men neemt waar met veel meer waarnemers, met steeds betere apparaten. En al die waarnemingen clusteren nu niet alleen meer in een kleine kring van kennissen, maar over het hele noorden onder een veel grotere schare liefhebbers. Zo worden veel meer waarnemingen gedaan die veel sneller (vaak razend snel; pieperdepiep) gecheckt worden door veel meer waarnemers dan zeg 30 jaren geleden.
Een andere wet: Wie veel in het veld / een goed gebied is kan veel waarnemen. Waarbij de vogels er niet specifiek rekening mee houden, neer te dalen daar waar een kenner in de buurt is. Als beginnende vogelaar kwam ook ik veel in het Lauwersmeer, een aantal jaren twee a drie dagen per week, in de goede jaargetijden. Tja en dat resulteerde ‘automatisch’ in een paar vroege waarnemingen. Een eerste beflijster, een eerste oeverzwaluw. Dat had niks met mijn status als vogelaar te maken. Maar ik kon toch wel een groep van 27 oeverzwaluwen, rect boven me op een meter of 15,20 tellen, met zeg een foutenkans van +/- 2. Commentaar alom: dat is wel erg vroeg ! Maar de volgende dag werden die oeverzwaluwen al elders uit Friesland gemeld en binnen een paar dagen uit het Lauwersmeer. Ik wil het nog scherper stellen: Waren wij scherper en ervarener geweest, dan waren er met de uren die wij maakten wellicht nog meer bijzondere waarnemingen geweest.
Ik heb in de winter van 78/79 een sneeuwuil gezien van zeer dichtbij, ik schat een tien tot hooguit vijftien meter, in het Lauwersmeer. Ik noch die sneeuwuil wisten destijds van een CDNA-lijst. Toch waren wij beiden aanwezig ! The right place, the right time, the right bird, but the wrong man ?

Ziehier een aantal theorieën en mogelijke verklaringen voor de toename aan gekke waarnemingen. Maar het is breder.
Ik ben zeer geboeid door dit thema en ik wil het verbinden aan een aantal zeden en onzeden in kringen van vogelaars. De lezers mogen er vanuit gaan dat ik hierover nog graag weer eens het een en ander te berde wil brengen, hier of middels een stukje in de Grauwe Gors.
In elk geval is de kwestie ernstiger en fundamenteler voor ons vogelvereniging-zijn dan het ons bij eerste waarneming wellicht voorkomt.


met vriendelijke groet,
Willem Hartholt
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Post by hboerma »

Hallo,

even ter aanvulling, de porseleinhoen was absoluut geen vergissing. De vogel is die ochtend gehoord en s'avonds weer. Daarnaast een gillende waterral, klopt. Maar het geluid van de porseleinhoen is toch te karakteristiek.

Herman Boerma
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Post by hboerma »

Hallo weer,

ik sluit mij volledig aan bij wat Willem Hartholt over het fenomeen waarnemingen heeft geschreven. Bij mij neemt de zin af om uberhaupt nog waarnemingen toe te voegen. Sterker nog, ik beperk het voortaan wel tot mijn eigen omgeving en eigen website, waar onze eigen vogelwerkgroep z'n waarnemingen kan invullen, zodat verder helemaal niemand nog weer iets te weten komt en we alleen op ons eigen eilandje de statistieken van waarnemingen de komende jaren kunnen vergelijken.Dit kan toch nooit de bedoeling zijn? :?:

Herman.
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Ik snap niet goed waarom sommigen zich op de tenen getrapt voelen. De doorgegeven waarnemingen blijven op de website staan. De lezer zelf bepaald wat hij ervan vindt en wat hij ermee doet.

Dat vogelaars elkaar niet geloven is een bekend verschijnsel en hier valt weinig aan te doen. Het is onmogelijk om het "rommel" eruit te filteren want het is niet te controleren. Het forum is juist een mooi instrument waar je gezamelijk kunt discussiëren over een waarneming en hier is volgens mij helemaal niets mis mee.

Dusan
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Post by hboerma »

Ook in het forum wordt soms erg kort door de bocht gereageerd op waarnemingen. Ik ben daar ook wel eens het slachtoffer van geworden, soms terecht, soms ook niet. De toon komt soms wat arrogant over en ik denk dat dat mensen steekt. Ik voel me daarentegen niet eens zozeer op mijn tenen getrapt hoor, ik heb wel geleerd van al te impulsief doorgegeven waarnemingen, maar ja ik moet het ook leren. De opmerking van mij was ook meer bedoeld om de discussie te prikkelen en om toch eens te kijken wat de bredere funktie is van het doorgeven van (eerste) waarnemingen. Op mijn website is het vooral de bedoeling om in kaart te kunnen brengen waar wat gezien wordt en wanneer en wanneer voor het eerst. Dit helpt mij bijvoorbeeld bij de LSB-inventarisaties, maar ook om eventuele suggesties te doen naar Natuurbeschermers.
Mocht ik daarentegen iemands tenen beroerd hebben dan spijt me dat maar ik hoop dat het slachtoffer zich ook afvraagt waarom het zijn tenen zijn die zeer doen.

Met echt wel vriendelijke groet
Herman Boerma
www.ivneelde.nl
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Zelf wil ik hierover ook even enkele dingen zeggen.

Ik krijg als beheerder ook wel af en toe mailtjes van mensen m.b.t. de waarnemingen, en het gaat hierbij dan om o.a. de betrouwbaarheid, de vroege meldingen, of de “gewone soorten”.

Het is voor ons( Dusan, & Henk) onmogelijk om alle meldingen na te trekken en te verifiëren.
Een enkele maal(uitzondering) wordt een melding er wel eens afgehaald, maar dit gebeurd pas nadat we contact hebben gehad met de waarnemer en er meer vanaf weten.
Verder pas ik af en toe de tekst wel eens een klein beetje aan om het uniform te houden zonder inhoudelijk de toelichting te veranderen.

We gaan toch ook uit van de eerlijkheid van de waarnemer, dat hij/zij die waarneming ook daadwerkelijk gedaan heeft, mensen die met sommige waarnemingen moeite hebben, kunnen dan gewoon via het forum reageren om hierover van gedachten te wisselen.

Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen de gevorderde of de beginnende vogelaar, deze laatste wordt vaak over het hoofd gezien, maar willen we met de site toch ook bedienen, zij moeten toch ook de kans krijgen om er een betere vogelaar van te worden, en het is dan ook aan de gevorderde vogelaar om daar als het kan een positieve bijdrage aan te leveren.
We moeten de site niet zo maken dat hij nog maar voor een kleine groep aantrekkelijk is straks, er moet voor iedereen wat te halen vallen.

Verder komt ook nog wel eens de opmerking over laat ik zeggen “gewone soorten (rommel)” naar voren, deze meldingen komen ook voor een groot deel van beginnende vogelaars, en die zien op een gegeven moment zelf ook wel wat wel of niet vermeldenswaardig is, je moet ze even de tijd geven, en in de tijd dat de site nu actief(1-1-2000) is zie ik ook wel aan een aantal waarnemers gezien hun meldingen dat dit dus wel redelijk klopt en dat hun niveau van waarnemingen stijgt.

Maar om het nog even kort te zeggen, haal eraf wat jij denkt wat interessant voor je is, en meld ook vooral je leuke dingen door, dat zeg ik ook aan de gevorderde vogelaar, blijf ook vooral je meldingen doorgeven, want je kunt wel zeggen de lijst vervuilt of komen minder interessante dingen op te staan, door zelf dan maar niet meer te melden help je daar dan ook tenslotte zelf aan mee.

Tenslotte: laten we het elkaar niet te moeilijk maken en bij onduidelijkheden gewoon het forum gebruiken, zonder elkaar af te kraken of scheef aan te kijken, maar blijf bij zeldzamere soorten toch kritisch naar jezelf toe.

Vogelen is en blijft uiteindelijk een leuke bezigheid, als je het nou als hobby of als beroep doet, en laten we er onze voldoening en ons plezier eruit halen.

Met vriendelijke Groeten,

Henk
(webbeheerder)
Last edited by hdelange on 05 Apr 2004, 20:30, edited 1 time in total.
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Post by hboerma »

Precies zoals Henk het zegt, ik sluit me er graag bij aan.

Herman Boerma

www.ivneelde.nl
User avatar
stada
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 26 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen Hoornse Meer

Post by stada »

Maar ik vind wel dat de waarnemingen best wat nauwkeuriger kunnen. Niet om daarmee te bewijzen dat je de vogel ook echt gezien hebt maar meer om anderen, die zelf ook willen gaan zoeken naar de vogel die waargenomen is, te helpen. In een van bovenstaande waarnemingen wordt bijvoorbeeld het Friescheveen genoemd. Dat kan best wat preciezer. Zijn er geen vogelaars met gps?
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

kwaliteit waarnemingen

Post by meeuwiss »

Ik sluit me aan bij de laatste schrijver en bij wat ik al eerder gepleit heb. Een waarneming wordt waardevoller als er een summiere beschrijving van het kleed of gedrag wordt gemeld. Geen lang proza, het kan best op 1 regeltje. Om anderen ook de kans te geven de vogel te zien is een preciezere plaatsaanduiding handig. Bijv. het atlasbloknr met km-hok.
Vogelen is echter een sport, een soort jagen zonder geweer. Het blijft steeds een uitdaging om toch bijv. die Dwerg- Roodhalsgans- of Groenlandse kolgans in de Hoeksmeer en wijde omgeving te vinden. Eens zal het wel lukken....
Het grappige aan vogels is dat ze vliegen en wij niet. Het ene moment zijn ze aanwezig bijv. een complete familie Taigarietganzen in de Onnerpolder en een uur later zijn ze voorgoed weggetrokken.
Guido
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Post by hboerma »

Om tegemoet te komen aan de wens van de verschillende mensen, de porseleinhoen is gehoord op Friescheveen, aan het pad naar de vogelkijkhut (van waaruit overigens heel mooi een fouragerende zwarte stern te zien is) , in het moerasje met dode bomen stuk rechts, alwaar regelmatig de waterral te horen is (overigens gisteren ook gezien, aangezien ie een meter van mij en mijn dochter af wegvloog, met karakteristieke afhangende poten). Goede kans is toch tegen de avond rond een uur of 19.00-19.30.
En nu hou ik op.

Herman
www.ivneelde.nl
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

kwaliteit waarnemingen

Post by meeuwiss »

Voor Natuurmonumenten zou het wel een opstekertje zijn als het Porseleinhoen zich inderdaad gaat vestigen in het Camphuispoldertje bij Friescheveen. Het wil allemaal niet zo best lukken met de vogels in dat natuurbouwgebied, naar mijn idee. Geen steltlopers, weinig eenden, wel de Waterral, enkele Sprinkhaanzangers en Kleine Karekieten.
Het is dan ook leuk te lezen dat ondanks alle gegraaf voor de benedenloop het Porseleinhoen zijn bekende "zweepslag" zo vroeg al laat horen. Als je zoekt naar eerste waarnemingen op deze site dan vind je de eersten zo rond eind april-begin mei. Maar ik ga van de week toch eens luisteren, wie weet.
Overigens valt het mij op dat dit voorjaar veel zomervogels vrij laat arriveren in het Noorden. In Noordbrabant hoorde ik zondag de eerste Zwartkop al zingen, maar hier heb ik hem nog steeds niet gehoord.
Guido
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Nog even te aanvulling van dit verhaal:

Een beter gecontroleerde selectie van de waarnemingen wordt natuurlijk in de "Grauwe Gors" gepubliceerd!

:!:

Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests