Witkopstaartmezen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Witkopstaartmezen

Post by hansl »

Hallo allen,
<BR>
<BR>Ik zie op de site en ook op andere sites regelmatig waarnemingen van 1 of twee witkopstaartrmezen in een groep staartmezen. De afgelopen jaren heb ik redelijk veel van deze alleenstaande vogels bekeken, en kwam toch echt tot de conclusie dat het hierom gewone staartmezen handeld. Ik Nl is namelijk nog nooit een echte Witkopstaartmees gefotografeerd (of althans nog nooit ergens gepubliceerd) vandaar dat de status van deze ssp (caudatus) zeer twijfelachtig is in NL. Als je de vogels ziet in bv Zweden en zelfs in Denemarken zijn deze beesten altijd in Groepsverband en zeer duidelijk in alles Witkopstaartmees. De NL vogels vertonen toch altijd kenmerken die "gewone" staartmees ook heeft.
<BR>De witkoppen die in Nl standaard worden gemeld vind je ook gewoon in de zomer in NL terug. Maar juist in de winter komen de beesten tezamen in groepen en worden daardoor beter bekeken.
<BR>Mijn mening is dat indien je denkt een witkopstaartmees denkt te zien, je toch kritisch hoort te kijken. Mijn verwachting is als deze soort opduikt dat dit met een groepje is bv in de eemshaven of i.d.
<BR>Mensen die foto´s hebben laat deze aub zien!
<BR>
<BR>Mvg, Justin Jansen
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Witkopstaartmezen

Post by DusanB »

Beste Justin,
<BR>
<BR>Op 24 februari heb ik een ´Witkoppige´ Staartmees gezien en gefotografeerd in het Noorderplantsoen, Groningen.
<BR>Ik ben het met je eens dat het hier waarschijnlijk niet om een zuivere Witkopstaartmees (Aegithalos caudatus caudatus) gaat. Dit op basis van de zeldzaamheid van een zuivere en bovendien omdat de vogel in gezelschap was van een gewone. Zal het een mengsel zijn van europaeus x caudatus, of gaat het om een ´witkoppige´ europaeus?
<BR>Dat er weinig waarnemingen zijn van groepen Witkopstaartmezen die waarschijnlijk wel betrekking hebben op zuivere caudatus ben ik van op de hoogte. Ik ben jammer genoeg zelf nog nooit een groep tegengekomen.
<BR>Mijn vraag aan jouw is: Wat zijn de kenmerken van een zuivere Witkopstaartmees? Waarom is mijn vogel geen zuivere, alleen omdat hij in gezelschap was van een gewone? Of zijn er kenmerken op de foto’s te zien die een zuivere uitsluiten?
<BR>
<BR>Groet,
<BR>
<BR>Dusan
<BR>
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Witkopstaartmezen

Post by hansl »

Halo Dusan,
<BR>
<BR>De kenmerken zijn bv een ongetekende witte nek (en dus een pure witte kop), onderdelen vaak zuiverwt (vaak geheel wit maar sommige vogels hebben een vage vlektekening), vaak geen borstband (somige vogels kunnen deze hebben maar moeten dan uiteraard ook aan de andere id kenmerken voldoen), zeer weinig roze zweem op de flanken en buik (vaak helder maar aanzienlijk minder dan bij europaeus), meer wit in devleugel in de vorm van bredere witte tertails en armpennen (dit maar de vleugls vaak tot een relatief lichte partij in contrast met europeaus die vaak een donkere vleuglpartij heeft) verder zijn er waarschijnlijk nog wel andere kenmerken te vinden, maar dat zal een studi (voor een goed ID artikel) moeten uitwijzen. Ik ben hier doende mee en hoop tzt met de oplossing te komen.
<BR>
<BR>Mvg, Justin Jansen
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Witkopstaartmezen

Post by marnixjonker »

Hoi,
<BR>
<BR>Weet iemand ook of er ook foto´s zijn gemaakt van die groep van ca. 20 vogels nabij Hoogwatum, Bierum, Eemshaven, van 11 november 2001? Hoe is dat eigenlijk afgelopen, want ik heb er nooit meer wat over gehoord!
<BR>
<BR>Groeten,
<BR>Marnix
<BR>
<BR>
<BR>
User avatar
Guest

Witkopstaartmezen

Post by Guest »

Ik zie hier de laatste week heel veel wit kop staartmezen in groepen van wel 6 vogels, normaal zie je ze toch allen per paar is hier een verklaring voor. Ik vind het pracht vogels en schuw zijn ze ook niet komen tot ongeveer een meter voor het raam en heel regelmatig maar je ziet ze niet langer dan een half uur per keer.
In Winschoten aan de otterlaan.
<BR>
<BR>Fenna Hut
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Witkopstaartmezen

Post by hansl »

Reactie op twee voorgaande mailtjes,
<BR>
<BR>Het groepje van de Eemshaven is bij mijn weten niet gefotografeerd daar het heel intressant zou zijn, omdat dit misschien het eerste echte groepje Witkopstaartmezen voor nederland zou kunnen betreffen. Ik weet niet of er wat in Nederlandse Musea ligt dat terzijde.
<BR>Het groepje vogels van Winschoten zouden of echte Witkoppen kunnen zijn (maar dit vergt detailstudie op elk kenmerk) of een familie-groepje Witkoppige staartmezen.
<BR>
<BR>Met vriendelijke groet,
<BR>
<BR>Justin jansen
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Witkopstaartmezen

Post by hansl »

Hallo allen,
<BR>
<BR>Als iemand nog foto´s, biometrie gegevens heeft van staartmezen of wat dan ook. Literatuur verwijzingen etc etc. Zou ik deze graag ontvangen.
<BR>Dit i.v.m. de voorbereiding voor een algeheel herkenninsartikel van Staartmezen.
<BR>
<BR>Alvast hartelijk dank,
<BR>
<BR>Justin
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

n.a.v. een melding bij de waarnemingen, wil ik bij deze, dit onderwerp nog maar even op de voorgrond plaatsen!

Henk
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Re: Witkopstaartmezen

Post by chatman »

justin wrote:Hallo allen,
<BR>
<BR>Als iemand nog foto´s, biometrie gegevens heeft van staartmezen of wat dan ook. Literatuur verwijzingen etc etc. Zou ik deze graag ontvangen.
<BR>Dit i.v.m. de voorbereiding voor een algeheel herkenninsartikel van Staartmezen.
<BR>
<BR>Alvast hartelijk dank,
<BR>
<BR>Justin
Foto's van Staartmezen kun je vinden op het internet:

http://www.lauwersmeer.com ga naar foto's
http://www.freewebs.com/birdersclub/birdpictures.htm
http://www.birdclubkatwijk.nl

Dit lijkt me voldoende bewijs dat er wel degelijk witkopstaartmezen
in Nederland voorkomen.

mvg, Jos
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests