Zeg!?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Zeg!?

Post by anaburen »

Nu ben ik toch al geruime tijd nieuw lid en wil nu eindelijk wel eens een vogelexcursie van Avifauna meemaken.
Hoe zit het? Komt er nog wat van?
En houdt u dan wellicht ook rekening met de excursiedata van het IVN?

Ana
User avatar
bert
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 27 Dec 2005, 00:00

Post by bert »

Je zou een's kunnen kijken bij verenigingsmenu of in de GG.
Groet bert 8O
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ja, daar heb ik gekeken.
En nu? Geen excursie te vinden.

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ik ben bang dat Ana gelijk heeft - de verschijningsdata van de GG, gecombineerd met enige problemen bij de excursieregelaars hebben ertoe geleid dat er geen data voor 2006 bekend zijn, in ieder geval niet bekend gemaakt zijn.
Binnenkort zullen ze er wel komen, meen ik, op de website en misschien per ingevouwen bijlage bij de komende GG - een speciale zonder allerlei verenigingsnieuws.
In ieder geval heeft kijken op de site of in de GG op dit moment geen enkele zin (tenzij je wil weten wat je allemaal hebt gemist).

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Jan Allex sprak over:
Ingevouwen bijlagen bij de komende GG.
Hallelujah!
Maar ik wil graag dat die vogeltjesexcursies uitgevouwen worden.
Zodat eraan deelgenomen kan worden.

Ana
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Ana,

Ik maak sinds kort ook deel uit van deze regelaars, wat ik wel kan zeggen dat voor Januari en Februari niets gepland staat.
Daarna vanaf maart t/m juni iedere maand wel een activiteit.

Zodra de data bekent is verschijnt het wel op de site.

Groeten,

Henk
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Dag Henk,
laat ik het zo zeggen: ik vind het een heel slechte zaak dat er al maandenlang geen excursies meer worden georganiseerd door Avifaunagroningen. De enige excursie, het rondje Lauwersmeers, viel samen met de excursie van het IVN. Verder heeft Avifauna het laten afweten.
Ik heb de hele discussie over het voortbestaan van Avifauna gevolgd.
Laat Avifauna nou eerst maar eens zorgen voor attractieve activiteiten voor nieuwe leden.

Ana
(nieuw lid)
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Avifauna dat zijn jij en ik en nog zeker meer dan 450 andere leden, een aantal zijn er actief in bestuur of voor de gors, werkgroepen, commissies of voor de site, dat is ook prima, alleen dat aantal komt soms onder druk te staan.

Alleen van een aantal leden zouden we best eens wat meer participatie kunnen gebruiken voor de uitvoer van diverse taken op verschillende vlakken.
Voor bestuursfuncties is moeilijk iemand te vinden, Jan Allex heeft al eens aan de bel getrokken over te weinig kopij voor de gors, en ik heb ook al een aantal malen geprobeerd iemand te vinden die me zou willen helpen bij het ontwikkelen/onderhouden van de site, wat ook niet lukt.

Voor de excursie commissie was het afgelopen jaar ook moeilijk om uitbreiding te krijgen voor mensen die de groep gingen verlaten, ik heb me zelf opgegeven en heb daarbij ook Dusan gevraagd mee te helpen om de groep te versterken, ook hier gold, niemand had zich dus hiervoor aangemeld.

Het komt er dus op neer dat zo steeds meer taken verdeeld moeten gaan worden onder minder mensen, die in verschillende onderdelen van de vereniging deel nemen.

Veel mensen hebben natuurlijk al hun sporen verdiend binnen de vereniging en daarvoor zijn we hun natuurlijk heel dankbaar.

Maar er zijn misschien best nog wel een aantal mensen die mogelijk twijfelen en zich afvragen of ze wel een zinnige bijdrage kunnen leveren, of mensen die het wel zeker weten maar zich gewoon nog nooit opgegeven hebben om iets te doen.

Ik zou dan zeggen denk er eens over na wat jij(iedereen) voor de vereniging kan beteken het komende jaar en mogelijk daarna.

De vereniging draait toch allemaal op vrijwilligers die zich inzetten op verschillende fronten om de vereniging aantrekkelijk te houden, al 33 jaar en ik hoop dat we het nog lang volhouden.

En wat betreft de excursies, ja wij kunnen ook niet helpen dat IVN ook op die dag een excursie plant, het probleem is dat je al maanden van tevoren dingen moet afspreken en vastleggen, en dan komt het wel eens voor dat er excursies dubbel zijn, mochten wij het op dat tijdstip weten, dan wordt er natuurlijk rekening mee gehouden.

En dan is er nog een ander probleem met de excursies, er komen soms gewoon te weinig mensen die deelnemen, het maakt dan haast niet uit waar je naar toe gaat.
Een voorbeeld de excursie naar Texel in juni hadden zich slechts 4 mensen opgegeven.
De excursies die wel succesvol was, was die meerdaagse naar Duitsland.

Maar goed we proberen dit jaar weer een aantal excursies en hopen dat er meer belangstelling voor is.

Verder staan we als excursieteam open voor suggesties, veel gebieden zijn natuurlijk al eens bezocht, maar misschien hebben jullie nog alternatieven of zijn jullie eens ergens geweest waarvan je dacht, dat zouden meer mensen moeten zien, schroom dan niet en mail het ons.

Het verhaal is me toch iets langer geworden dan ik dacht, maar ik moest het toch even kwijt.

Dan wens ik bij deze iedereen een goed 2006 toe en denk er nog eens over na!

Ik ga er in ieder geval weer tegenaan om de site aantrekkelijk te maken/houden.

Ana, het is niet helemaal een persoonlijk antwoord geworden, maar hier zit wel iets in waarom dingen soms gaan zoals ze gaan.

Vriendelijke groeten,

Henk
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Zeg!? Ana,

Waarom trek je er zelf niet op uit. Er zijn genoeg leuke gebieden om zelf vogels te kijken, ook rondom de stad. Neem bijvoorbeeld het Selwerderhof, er worden de laatste tijd leuke soorten gezien. En als het jou ontbreekt aan zelfvertrouwen, een tip. Héééél veel het veld in, dan leer je de soorten het beste kennen. En dan nog een kleine tip. Er worden regelmatig mooie en leerzame lezingen gehouden maar de opkomst is vaak zeer bedroevend. En dat is jammer want vaak is dat een gelegenheid om de mensen die veel in het veld zijn en de mensen die de vereniging draaiende houden te ontmoeten en te spreken. Dus.............

Groet Martijn Bakker
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ik ga eerst maar eens reageren op Martijn Bakker, dat is namelijk de snelst geschreven reactie. Ik was onlangs op de Selwerderhof op advies van Avifauna; daar zag ik een koolmees en een kraai. En verder ontbreekt het me ook niet zo zeer aan zelfvertrouwen in het algemeen, maar wel aan het vertrouwen in mijn fietsvermogen in het bijzonder. Maar goed, dat ik doe het sinds kort, tegen heug en meug, omdat het gevleugelte zich niet op mijn raamkozijn wil laten bewonderen.
Die woensdagavonden bezoek ik niet, want dan heb ik andere prioriteiten.

Dan wil ik nu ook reageren op de bijdragen van Henk.
Ik heb het idee dat Henk belachelijk veel tijd steekt in Avifauna. Ik moest eerst even aan hem wennen, maar nu begrijp ik hem wel en hij is eigenlijk gewoon een schatje.
Hij heeft het over de moeilijkheid om aan kopij voor de GG te komen. Welnu: weest verheugd: tot 2007 zal u verzekerd zijn van mijn eeuwig zeurende bijdragen.

> ik heb ook al een aantal malen geprobeerd iemand te vinden
> die me zou willen helpen bij het ontwikkelen/onderhouden
> van de site, wat ook niet lukt.

Henk, hier komt een einde aan jouw treurnis, want ik wil je er graag bij helpen. Alleen: ik ben een stuk simpeler.
www.anaburen.nl
Ik heb een basale kennis van html en css en daarmee doe ik het allemaal.
We zullen nog heel veel moeten vergaderen om tot een eenvoudig doch smakelijk ogend compromis te komen.

> Ana, het is niet helemaal een persoonlijk antwoord geworden,
> maar hier zit wel iets in waarom dingen soms gaan zoals ze gaan.

Henk, ik vond het een heel erg persoonlijk antwoord.
De dingen gaan meestal gewoon zoals ze gaan.

Ana
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Ana,

bedankt voor je aanbod, treurnis is toch ook een beetje een zwaar woord!Wie weet kun je bepaalde delen van de site onder handen nemen.

Het is in ieder geval niet de bedoeling om de hele site opnieuw in te delen.
Het hoofdsysteem waarop het nu draaid is een CMS(php-nuke) en dat blijft ook gewoon zo, het enige wat aan de layout verander zou kunnen worden is een nieuwe zogenaamd "theme", dit maakt ook gebruik van css.

Verder zitten er wel een aantal html onderdelen in verwerkt waar jij je wellicht op kunt uitleven.

Te denken valt hierbij o.a. aan de gebieden en de (reis)verslagen, en nog wel een paar dingen, met deze onderdelen gebeurd tot nu toe weinig en zal een stuk beter en aantrekkelijker kunnen worden denk ik.
En zo zij er nog wel wat zaken die zwaar onderbelicht zijn.

Afijn we nemen in het nieuwe jaar hierover zeker contact met elkaar op, om te kijken wat de mogelijkheden zijn, dat doen we dan wel buiten het forum om.

groeten,

Henk
User avatar
Elzo
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 23 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Elzo »

Hallo Ana,

Ook ik zou graag eens wat vaker op excursie gaan (al moet ik er direct bij zeggen dat ik zelf bij de laatste excursies verstek heb laten gaan wegens andere bezigheden) en dat hoeft helemaal niet helemaal naar Duitsland of naar Texel, dat mag heel graag ook gewoon in de Stad!
Ik moest even lachen over je schamele oogst op het Selwerderhof, ik ben er zelf ook regelmatig geweest en ik herken het zo goed: je leest op de site over de meest fantastische vogels maar (omdat je de geluiden niet kent/hoort, de plekken niet kent, noem maar op) kom ik meestal ook met lege handen thuis! En ja, zou ik daar met een ervaren vogelaar hebben gelopen, dan zou ik heel wat meer gezien hebben...

Daarom dit idee: zou deze website niet de bron van een aantal spontane kleine excursies kunnen worden?
Dat we door middel van een oproep hier en de reacties daarop tot een excursie kunnen komen?
Ik zit te denken aan bv de Pontische Meeuwen die de laatste tijd gezien worden in de stad (ik heb al uren staan kleumen en een boel meeuwen met een wittige kop verdacht) of inderdaad met een kenner het Selwerderhof over.
Zijn er ervaren vogelaars die hun kennis met een aantal anderen willen delen en daar ook tijd voor hebben?
Alvast bedankt!

Elzo
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ik moet zeggen dat ik Elzo's idee voor het organiseren van snelle, kleine en spontane excurisies via de website een heel goeie vind! Ben benieuwd naar wie het voor elkaar krijgt de eerste te organiseren.

PS in dit verband zou het aardig zijn te weten welk percentage van de 450 leden met regelmaat (laten we zeggen eens per twee dagen) op de site kijkt!

Jan Allex
User avatar
JPoortstra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 14 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen

Post by JPoortstra »

Het is voor nog niet zo ervaren vogelaars ook heel goed mogelijk om via deelname aan een van de werkgroepen van Avifauna veel soortenkennis op te doen in het gezelschap van ervaren vogelaars. Voor de andere werkgroepen kan ik niet spreken, maar bij de wadvogelwerkgroep zijn ook beginnende vogelaars altijd welkom om te helpen tellen bij de tellingen aan de Groninger Noordkust. Een beetje soortenkennis is wel handig, maar de rest leer je wel als je een paar jaar meetelt. Gewoon door te doen leer je het beste vogelen, al herinner ik me uit mijn begintijd ook wel het frusterende gevoel van het niet op naam kunnen brengen van een soort. Dit gaat ook nooit helemaal over.
Deelname aan de activiteiten van een werkgroep geeft daarnaast voor veel mensen ook het tevreden gevoel dat het nuttige met het aangename wordt verenigd. En er is keus genoeg, dacht ik zo.
Voor informatie over de tellingen van de wadvogelwerkgroep van Avifauna, kijk onder werkgroepen. Deze site wordt door de werkgroep zelf onderhouden, maar is wel deel van de grote avifaunasite.
Jacob Poortstra
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Dag Elzo,

je schreef:
>zou deze website niet de bron van een aantal spontane kleine excursies
>kunnen worden? Dat we door middel van een oproep hier en de reacties
>daarop tot een excursie kunnen komen?

Dat lijkt mij een heel leuk idee. Tegenwoordig kijk ik op de pagina van de waarnemingen en dan zie ik daar de leukste vogeltjes staan. Vogels die ik nog nooit heb gezien Maar altijd als ik er arriveer op mijn fiets zijn ze elders, of ze verstoppen zich. Of ik denk dat het wel weer mezen zullen zijn.
Ik ben erg voor spontane acties, dat mag ook in de stad zijn, dan hoef je tenminste niet voor dag en dauw op. Maar hoe coordineer je zoiets? Stel dat ik hier op het forum schrijf: "ik wil graag zaterdagmiddag a.s. graag eens een pestvogel zien. Welke ervaren vogelaar weet er een en wie wil er nog meer mee?", zou dat werken?

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests