Saai verhaal

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Saai verhaal

Post by anaburen »

Image

Vandaag vernam ik dat W-LFY in Flensburg is gesignaleerd.
Dat zegt u natuurlijk niets, maar er schuilt een berg emotie achter.

W-LFY is een Kokmeeuw, een man, die op 17 juni 1999 in Polen (Bojano, Koleczkowo, Szemud) een metalen ring krijgt van Mateusz Sciborski.
In oktober 2000 wordt hij in Flensburg/Duitsland gesignaleerd door Georg Fiedler en in januari 2001 krijgt Klaas van Dijk hem voor het eerst in de kijker op de Hora Sicamasingel in Groningen. In diezelfde maand vangt Frank Majoor hem en voegt een witte plastic ring toe met het opschrift LFY.
LFY wordt die winter voor het laatst in januari 2001 gezien in het Noorderplantsoen.

In juni dat jaar kom er weer een melding vanuit Gdansk, Polen en in september-oktober zit hij weer bij Georg in Flensburg.

Vanaf november 2001 wordt hij regelmatig gezien door Klaas van Dijk, Frank Majoor, Rene Oosterhuis, Dick Veenendaal, Lazar Brinkhuizen, Derick Hiemstra en Henk van Huffelen. LFY vertrekt dan naar Flensburg waar hij op 6 en 13 februari door Georg wordt waargenomen. Drie dagen later is hij alweer terug in het Noorderplantsoen. Een valse start blijkbaar. Na 4 maart is hij dan echt op reis.

Op 25 april 2002 meldt Mateusz Sciborski zijn aanwezigheid op de vuilstort in Gdansk, Polen. Ook op 2 mei wordt hij daar gesignaleerd.

Twee maanden later, in juli 2002, ziet Georg hem weer in Flensburg, waar hij tot minstens 30 september verblijft.

Op 31 october 2002 is hij weer terug in het Noorderplantsoen, waar ik dan voor het eerst kennis maak met LFY. Hij is de eerste Kokmeeuw die ik bewust waarneem en Klaas vertelt mij zijn geschiedenis. Ik ben hoogst verbaasd dat een Kokmeeuw zoiets kan: 785 km vliegen en je dan precies boven het Noorderplantsoen weer laten zakken! Niet af en toe in het Stadspark, maar steeds het Noorderplantsoen! Tot 3 januari 2003 laat hij zich veelvuldig zien en dan krijg je toch een band met zo'n dier. Daarna lijkt hij vertrokken te zijn.
Op 27 februari wordt hij door Frank in Harderwijk gezien en dat is de laatste melding van die winter.

Na de zomer is hij op 14 october 2003 weer terug in het Noorderplantsoen tot 5 december. Dan maakt hij even een uitstapje naar Kampen, maar is echter snel alweer terug in het plantsoen tot hij vanaf 4 maart 2004 weer vertrokken lijkt te zijn. Echter, op 15 juli, op mijn verjaardag, is hij weer eventjes terug en laat zich dan pas weer op 28 oktober zien. Hij blijft de hele winter door tot 7 maart 2005.

Op 10 en 21 maart 2005 wordt hij weer door Georg in Flensburg gezien. Hij verdwijnt en komt pas na de zomer in oktober weer in Flensburg terug.

En dan is hij eindelijk op 29 october weer in het Noorderplantsoen. Hij verblijft daar de hele winter tot ik hem op 20 februari 2006 voor de laatste keer zie. Dan begint hij al een beetje een zwart kapje te krijgen.

Vandaag kwam een melding binnen dat hij op 3 maart weer in Flensburg is gesignaleerd.
En dat doet je toch wat.
Het wordt zo langzamerhand familie.

Ana
Last edited by anaburen on 17 Apr 2008, 15:01, edited 1 time in total.
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Post by Derick »

Ik vond hem leuk! :P
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ik ook. Ik heb hem Liefie genoemd.

Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Hij heeft het gehaald.
Ik kreeg zojuist bericht dat hij op 27-03-06 in Gdansk is gezien.

Ana
User avatar
nicovogelzang
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 12 Apr 2003, 23:00
Location: Groningen

Post by nicovogelzang »

Wat een mooi aandoenlijk verhaal, je vliegt bijna met 'm mee...

Nico Vogelzang
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ha Nico!

Dankjewel.

Image

Hij is mooi he?

Ana
Last edited by anaburen on 17 Apr 2008, 15:08, edited 1 time in total.
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Post by reneoosterhuis »

Hoi allemaal,

Op http://www.tbop.org.pl/badania/ring/larrid/

is wit LFY te zien in zijn Poolse woonomgeving.

Rene
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Leuk Rene!
Hij heeft een meissie gevonden.
Galerij, vierde rij rechts.

Image

Ana
Last edited by anaburen on 17 Apr 2008, 15:03, edited 1 time in total.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ik heb een mail gestuurd naar de ringaflezers van Gdansk/Polen met het verzoek om mij een foto te sturen van het biotoop waar LFY zich 's zomers ophoudt.
Szymon Bzoma, die in 2001 en 2002 melding gemaakt had van LFY, heeft mij een aantal foto's toegestuurd:

Image
Image
Image

"The colony in Bojano is the ringing place and, probably, this gull is also breeding there.
The rubbish dump in Lezyce (Lezyce) is the main feeding ground for gulls from this colony. I caught LFY there."

Ana
http://www.anaburen.nl/noorderplantsoen ... er/lfy.htm
Last edited by anaburen on 17 Apr 2008, 15:29, edited 1 time in total.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Hij is weer terug uit Polen!
Klaas heeft hem vandaag weer in het Noorderplantsoen gezien.
Leuk hoor.

Ana
User avatar
pionara
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 17 Mar 2006, 00:00
Location: Froombosch

Post by pionara »

anaburen wrote:Ik heb een mail gestuurd naar de ringaflezers van Gdansk/Polen
In het pools?
Zoja , kun deze even vertalen voor me. http://sowyeuropy.w.interia.pl/
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

In juli dit jaar was wit-LFY slechts voor een paar dagen in Groningen.
Maar nu is hij echt terug om te overwinteren:

Image

Alive & kicking.

Ana
Last edited by anaburen on 17 Apr 2008, 15:35, edited 1 time in total.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Hij heeft het weer gered.

Image

Vandaag gespot in het Noorderplantsoen.

Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Saai verhaal

Post by anaburen »

Wit LFY is op 13 maart 2008 voor het laatst waargenomen. Dat was in het Noorderplantsoen.

Image
Hij vertoonde zich ook op mijn verjaardag in juli niet op de Vismarkt en had in oktober al weer terug moeten zijn in het plantsoen.
Frank Majoor zei mij gister dat het soms, maar heel zelden, voorkomt dat een Kokmeeuw ineens een andere overwinteringsplaats uitkiest.
Ik vrees dat hij een ex-Kokmeeuw is.
Kasjewijlen.
Snif.

Ana
User avatar
gwendolen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 27
Joined: 28 Oct 2008, 08:47
Location: Groningen
Contact:

Re: Saai verhaal

Post by gwendolen »

LFY zal er waarschijnlijk niet bij zitten, maar ik kwam net dit Flickr groepje tegen: Seagulls and Pigeons.. look out for tagged gulls..
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests