Nog nooit gezien!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Noel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 05 May 2006, 23:00

Nog nooit gezien!

Post by Noel »

Gisteren reed ik langs een sloot in Midelburg en plots zag ik een grote zwarte vogel langs de waterkant zitten, met de vleugels gespreid. In eerste instantie dacht ik aan een reiger, maar voor de zekerheid toch maar gestopt.
De vogel liet zich rustig door mij bekijken, waardoor ik zag dat het toch een bijzondere vogel was. Hij/zij was helemaal zwart met een felgele snavel en had het formaat van een kleine zwaan. Het was geen zwaan, daarvoor was de hals te kort n de snavel te dun, het was ook geen reiger, te korte poten en snavel. Toen ik een foto met mijn telefoon wilde maken, vloog hij weg over het water waarbij de vleugels een paar keer net het water raakte. Thuisgekomen gelijk op internet allerlei databases geraadpleegd om op te zoeken wat voor vogel dit was. HELAAS, geen overeenkomende vogel gevonden. Weet iemand wat voor vogel dit geweest kan zijn??? Ik ben geen vogelspotter of zo, maar ben gewoon zeer benieuwd.

Dus: Grote zwarte vogel zonder aftekening met felgele snavel, spanwijdte van minstens 1 meter , aan de waterkant gezien
User avatar
ArjenDrost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 35
Joined: 18 Nov 2004, 00:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArjenDrost »

Ja, klinkt inderdaad als aalscholver. Ook typisch gedrag ervoor.
User avatar
Noel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 05 May 2006, 23:00

Post by Noel »

Bedankt, ik heb nog wat foto's bekeken en ik ben ervan overtuigd dat het een kuifaalscholver was, tenminste daar leek hij het meest op. De aalscholver heeft een grovere snavel en een grotere kop. Bedankt voor de reacties
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Aalscholver

Post by Joostvanbruggen »

Nou, ik kan je eigenlijk zo wel vertellen dat je geen Kuifaalscholver hebt gezien hoor! Kuifaalscholvers zijn in dit seizoen feitelijk allemaal vertrokken naar hun broedkolonies buiten Nederland. De soort broedt niet in nederland. Dus de tijd van het jaar is niet goed. Daar komt bovenop dat de Kuifaalscholver een zeevogel is en nagenoeg niet in zoetwater fourageert. Waneer dat al gebeurd is dat op weids open water direct tegen de zeekust aan. Dus ook de plek is niet goed.

Verder vindt ik het vrij sterk (overigens niet vervelend bedoeld hoor!) dat wanneer je een Aalscholver niet direct herkent dat je dan wel een Kuifaalscholver kan uitsluiten op basis van de snaveldikte..

Ik heb ook altijd geleerd om in eerste instantie uit te gaan van de meest aannemelijke soort (Aalschover is erg algemeen, Kuifaalscholver in dit seizoen uiterst zeldzaam).

Ergo: ik zou dus in m'n waarnemingenboekje het woordje -kuif doorhalen..
Maar een Aalscholver blijft natuurlijk ook een erg mooie vogel!

Groetjes,
Joost
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Post by Joostvanbruggen »

Weet je wat ik denk... een kuifaalschover vind ik een beetje een sterk verhaal, ik denk dat het een grote geelsnavelbaviaan is... je ziet ze niet vaak maar zijn gedrag wijst erop...vraagje: at hij niet toevallig een banaan?
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests