Welke Roofvogel is hier waargenomen?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Guest

Welke Roofvogel is hier waargenomen?

Post by Guest »

L.s.,

zojuist boven de stad Groningen een grote roofvogel gezien; nu weet ik niets van roofvogels, maar deze was buitengewoon groot, vloog hoog, had een lichtbruine buik, een stille vlucht en was in het gezelschap van 1 of 2 kleinere vogels. Vooral vanwege de grootte (en dat op zo'n hoogte) viel deze me op, dit is zeker geen vogel die je vaker boven de stad ziet vliegen (van Noord/Vinkhuizen over west/schildersbuurt richting stadspark). Ik weet niet of jullie er iets aan hebben, maar ik dacht misschien hebben meer mensen deze vogel gezien. Misschien weet iemand wat voor soort het is en of deze vaker voorkomt?

Met vriendelijke groet,


MarieCecile Schouwenaar
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Ik hoop voor je dat iemand anders de vogel ook heeft gezien, want de beschrijving biedt uiteraard geen enkele hulp...
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Wees verder voorzichtig, grootte is tegen een strakblauwe lucht heel slecht te schatten!

Jan Allex
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Post by Wouter »

En op grote hoogte is een verschil in hoogte ook niet altijd meteen duidelijk.

Dit weekend tijdens een NJN districtsreunie zagen we in Noord Twente eerst een fraaie Buizerd op de termiek. Opeens riep iemand: "Iets meer naar rechts, is dat een Havik of toch een Sperwer?" 't Was een tweede Buizerd, die weer aardig wat hoger zat, maar op het eerste gezicht vlak bij de lagere Buizerd leek te zweven en dus veel kleiner leek.
User avatar
Mees
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 12 Jun 2006, 23:00

Post by Mees »

Dank voor de reacties; mbot doet zijn naam eer aan.

Heb gezocht op foto's van roofvogels die eventueel hier voor kunnen komen, maar ik zie geen helder bruine buiken. De buizerd heeft een hele andere staart en vleugels (breder/compacter?). Het spijt me oprecht dat ik weinig van vogels weet maar ik vond het gewoon interessant om te kijken of er iemand was die ook iets gezien had.

MarieCecile
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Was niet zo bedoeld, hoor... Wilde alleen te zeggen dat voor een sluitende determinatie toch echt wat meer kenmerken nodig zijn (maar inderdaad, c'est le tone qui fait la musique o.i.d., excuses daarvoor). En verontschuldigen dat je weinig van vogels weet hoeft al helemaal niet; iedere vogelaar kan zijn/haar begin en de bijbehorende moeilijkheden vast wel herinneren. Blijf vooral doorgaan met in de lucht kijken en houd ons op de hoogte, er is weinig leukers!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests