aanvaring in de lucht

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

aanvaring in de lucht

Post by alcovanklinken »

Op 22 juni daalde een paartje scholeksters om te landen in het Boeremaprk in Haren. Tegelijkertijd vloog een kokmeeuw op ongeveer 40 m hoogte rond. De ene scholektser botste met een klap tegen de kokmeeuw aan, die na een humeurig ''skrieuw'' weer doorvloog. Een onopzettelijke botsing door onoplettendheid?
Misverstanden zoals deze zie ik maar weinig bij vogels - heeft iemand anders wel eens een botsing tussen vliegende vogels waargenomen?

Groeten,

Alco van Klinken
User avatar
wimmieB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 23 Oct 2002, 23:00
Location: Stadskanaal
Contact:

Post by wimmieB »

Ja, het is al weer meer dan tien jaar geleden, toen heb ik een botsing met twee gierzwaluwen waargenomen Midden in het centrum van Stadskanaal tuimelden opeens twee gierzwaluwen naar beneden die in elkaar verstrengeld waren. Dit nadat eerst een groepje van enkele gierzwaluwen naast elkaar door het centrum vlogen. Een van mijn vrienden heeft toen het tweetal van de straat geplukt en gekeken wat er aan de hand was. Hierbij werden zijn handen trouwens tot bloedens toe doorboord door de de kracht van de pootjes. Het bleek dat één van de vleugels van de ene gierzwaluw doordoord was door één van de vleugenveren van de andere gierzwaluw. Een andere vriend van mij heeft toen met een mes één van de slagpennen van de gierzwaluw doorgesneden waardoor het tweetal weer van elkaar bevrijdt werden. Hierna zijn beide vogels weer "in de lucht gegooid" waarbij ze weer vrolijk verder vlogen. Gelukkig kon de ene gierzwaluw, nu met één slagpen minder zo te zien, nog best vliegen.

Wim Bergman - Stadskanaal
User avatar
blauwborst
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 28 Jun 2006, 23:00

Post by blauwborst »

Komt wel eens voor. Ik herriner mij nog van 1990. doodelijk afloop.
sperwer (Female) die me een vaart dook op een huismuis.
bost die eerst tegen een kauw. Kauwtje. dwaalde duizelig na onder.
de sperwer vloog nog door jagent dookachter de mus aan en vloog tegen onze huis raam dood.
De sperwer was geringt in finland. 2 jaar oud.

Ook vogels kijken niet uit.
Theo
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 45 guests