vraag over kijkers

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
petersoute
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 01 Jul 2006, 23:00

vraag over kijkers

Post by petersoute »

Ik ben een beginnende vogelspotter. Ik heb 5 jaar geleden een Bresserkijker 8x40, type 'Jaguar' gekocht voor algemeen gebruik. Is dit een 'goede' kijker hiervoor? Nu kan ik van een kennis een Eye Witness Xpert, 10x40 kijker kopen voor €350, waarvan, volgens hem de oude prijs €625 was. Het lijkt mij een mooie heldere kijker, maar ik ken het merk Eye Witness niet, dan alleen van sommige andere types bij Beversport.
Is dit merk bij iemand bekend, en is er een site waar ik dit merk kan bekijken? ik wil een goede kijker aanschaffen en ken de prijzen van Zeiss en Swarovski. Deze Eye witness, als de kwaliteit goed is, zou voor de prijs van €350 een goede koop kunnen zijn. Wie kan mij hierover informeren? Alvast bedankt. Peter Soute.
User avatar
theojager
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2006, 00:00
Contact:

Post by theojager »

Peter

Voor kijkers zou je eens op de site van Vogelbescherming moeten kijken. Hierop is ergens een optiekcatalogus te vinden. Ik vermoed dat de kijkermerken die jij noemt daar niet in staan, maar wel diverse andere kijkers. Je kan dan zelf eens kijken naar eigenschappen van (goede) kijkers en daarbij horende prijzen (zoals Vogelbescherming die hanteert in hun winkel).

Theo Jager
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

Hallo Peter,

Bresser is een merk waar ik nog wel eensvan gehoord heb, maar die Eye witness komt mij onbekend voor. Ook een snelle google-poging (ik neem aan dat je dat zelf ook al wel gedaan hebt) leverde niets op.
Op zichzelf is een 8x40 zeker geen slechte kijker om mee te beginnen. En ja, Zeiss en Swarovski zijn topmerken. Het kost wat, maar dan heb je ook wat !. De optische verschillen tussen een kijker van 400-800 euro en een kijker uit het topsegment (1200-1500 euro) zijn duidelijk zichtbaar heb ik ondervonden.
Die 10x40 die je wordt aangeboden levert mijns inziens niet veel verbetering t.o.v. de kijker die je nu al hebt (ook al is de ene wellicht een dakkantkijker en de andere een prismakijker). Als iemand andere ervaringen heeft met Eyewitness-kijkers dan mag die uiteraard reageren, maar als ik jou was dan zou ik die paar honderd euro nu nog even uitsparen en nog even doorsparen voor een kijker uit het topsegment of net daaronder.
Die zou ik dan niet kopen bij Vogelbescherming (kan natuurlijk wel), want hun winkel staat op dit gebied nou niet bepaald bekend als een goedkoop verkooppunt. De winkel van Vogelbescherming is wel een goede plaats om je eens uitgebreid te laten voorlichten en wat kijkers met elkaar te vergelijken. Voor dit laatste is wellicht het Vogelaarsfestival eind augustus (naar ik meen) ook een goede gelegenheid, want daar zullen vast diverse standhouders aanwezig zijn met verrekijkers.

Arjo Bunskoeke
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

dit oudere topic zou je er ook even bij kunnen lezen, staan mischien wat tips tussen die bruikbaar zijn!

http://www.avifaunagroningen.nl/modules ... hlight=eye
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests