rare slanke zwarte vogel gespot in bossen bij Exloo, drenthe

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Mariska
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 06 Jul 2006, 23:00

rare slanke zwarte vogel gespot in bossen bij Exloo, drenthe

Post by Mariska »

Ik liep gisteren avond (rond schemer) in het bos toen we een luide zang hoorde. Het leek (okey rare omschrijving ik weet het :lol: ) op een stationair lopende radiografische auto. Zo af en toe ging ie een toon hoger of lager. Toen de vogel wegvloog zagen we dat hij zwart was, en ongeveer zo groot als een merel schat ik. Opvallend was dat hij erg slank was met hele smale en vrij lange vleugels, en dat hij (okey weer een rare omschrijving :wink: ) vloog als zo`n grote tropische vlinder. Hij vloog een stukje verder weg om daar weer verder te zingen. We hebben het geprobeerd op te nemen op de telefoon, maar het was helaas niet helemaal goed te horen.

Kunnen jullie mij zo al helpen welke vogel ik gezien heb? Anders gaan we namelijk morgenavond weer heen, en dan alsnog het geluid opnemen.

Alvast bedankt!
User avatar
harmdemooij
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 04 May 2002, 23:00
Contact:

Post by harmdemooij »

Ik denk dat het een Nachtzwaluw is.
Luister eens op:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 00766.html
Kun je ook zeggen in welk bos?

Harm
User avatar
Mariska
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 06 Jul 2006, 23:00

Post by Mariska »

Yep, dat is hem! Snap nu ook, na je link gelezen te hebben, waarom ik hem in al die jaren dat ik in Lelystad gewoond heb nog nooit gehoord had.

Ik heb hem gezien in de boswachterij Odoorn, Preciese omschrijving weggehaald
Last edited by Mariska on 07 Jul 2006, 11:05, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Alsjeblieft, haal die precieze aanwijzingen weg!!!! Nachtzwaluw is zeldzaam en gevoelig en er zijn genoeg 'verzamelaars' die em niet hebben, om over de eieren maar te zwijgen.

Jan Allex
User avatar
Mariska
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 06 Jul 2006, 23:00

Post by Mariska »

arenaria wrote:Alsjeblieft, haal die precieze aanwijzingen weg!!!! Nachtzwaluw is zeldzaam en gevoelig en er zijn genoeg 'verzamelaars' die em niet hebben, om over de eieren maar te zwijgen.

Jan Allex
Ik heb het weggehaald. Maar zijn er echt mensen die de eieren weghalen? :idea: triest... Hij was trouwens niet te missen, we hoorde hem al van tientalle meters afstand met zijn harde geluid..

PS: bij waarnemingen.nl heb ik hem ook aangemeld met de XY coordinaten (heb me rotgezocht naar waar je die kon vinden). Moet ik ze daar ook weghalen dan?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ja, ik denk dat de Nachtzwaluw een van de soorten is waarvan de exacte locatie niet bekend moet worden gemaakt, zeker niet de locatie van het nest. Ze broeden op de grond en zijn kwetsbaar voor verstoring.

Over de vragen: zijn er mensen die eieren verzamelen, zijn er mensen die opgezette vogels willen (ter verkoop of voor hun eigen collectie), zijn er mensen die gewoon even in het nest willen kijken? Ja, ja, ja, en veel meer dan vogelaars/vogelbeschermers willen weten (volg de links maar es in de Bengaalse Oehoe discussie en er gaat een wereld voor je open.

Of Nachtzwaluw levend kan worden gehouden weet ik niet, maar ook dat sluit ik niet uit.

Dank voor de snelle actie, Mariska - ik had begrepen dat de VAG op haar website zowiezo geen precieze aanwijzingen naar plekken meer zou publiceren en ik neem aan de de webmaster de coördinaten ook wel zou hebben verwijderd.

Groet,

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests