Vogel van het jaar 2007

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

vogel van het jaar

Post by meeuwiss »

Hallo Ronald,
GEELGORS lijkt me wel wat. Volgens de laatste nieuwsbrief van Sovon zit de Geelgors in de lift en dat geldt volgens mij ook voor de provincie Groningen. Waarom de Geelgors toeneemt begrijp ik nog niet helemaal, mogelijke door de zachte winters. Daarentegen worden akkers in de provincie steeds vroeger kaal (silent winter), zodat je je kan afvragen hoe zaadeters, zoals een Geelgors in vredesnaam de winter doorkomen. Zonder stoppelvelden red je het niet als zaadeter, dacht ik. Toch nemen ze toe. Daar zit dus een tegenstrijdigheid. De aanleg van natuurontwikkelingsgebieden kan misschien in het voordeel werken van de Geelgors, zoals dat ook lijkt voor de Putter. Ik weet het niet. Al met al een leuke uitdaging.
De Geelgors is een gemakkelijk te traceren soort in zijn territorium, wie kent z'n liedje niet en is erg plaatstrouw. Elk voorjaar weer op dezelfde plek. Rond Haren zitten altijd wel een paar paartjes tegenwoordig, ze nemen toe, ook in de Westerpolder bij Kolham breiden ze zich uit.
Pleidooi voor de Geelgors dus, maar er zijn natuurlijk nog veel meer interessante jaarvogels.
Guido
User avatar
Sjouke
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 16 Nov 2006, 00:00

Post by Sjouke »

Ik vind de Buidelmees een goede optie!
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Een goede kennis van mij stelde Dodaars voor. Een soort waar ik het wel mee eens kan zijn.

Tot nu toe dus: Geelgors, Buidelmees en Dodaars.

Om de discussie maar meteen te starten wil ik naar voren brengen dat Geelgors, ondanks dat deze als soort uitbreidt, alleen in het zuiden van de provincie voorkomt. Een soort die meer verspreid voorkomt geeft een grotere mogelijkheid tot deelname aan het project
Buidelmees is wel erg zeldzaam geworden. Ik denk dat we daar snel klaar mee zijn.
Dodaars komt als broedvogel meer verspreid in de provincie voor en is als jaarvogel wel veel algemener. Ik denk dat Dodaars bij watervogeltellingen wel eens flink kan worden onderschat. Dat maakt de soort als projectvogel interessant.

Guido vroeg zich af hoe Geelgors de winter doorkomt. Een maatregel van de aardappelmeelfabrieken helpt hen daarbij. Boeren moeten de laatste jaren hun aardappelen gefaseerd aanleveren. Boeren moeten de aardappelen dus opslaan en dat doen ze in bulten in het veld. Deze bulten worden afgedekt met flinke lagen stro. In dit stro vinden Geelgorzen veel van hun gading; graan en ik denk ook veel ongewervelde beestjes.
Als bij zo'n bult wat bomen in de buurt staan zie je altijd groepen Geelgorzen die bij onraad de bomen in schieten. In zowel de Drentse als de Groningse veenkoloniën kun je dit verschijnsel zien en als je wat bulten bijlangs gaat heb je zo 100-den Geelgorzen.

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests