Vogel van het jaar 2007, wordt het nog wat?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Vogel van het jaar 2007, wordt het nog wat?

Post by Aart »

Hallo,

Enige tijd terug is de oproep gedaan of er weer een vogel van het jaar moet komen en zo ja welke.
Als ik mij niet vergis zijn genoemd: Geelgors, Buidelmees en Dodaars.
Er is nog een bijgekomen; de Grote Zilvereiger. De volgende argumenten zijn daarbij gegeven:

Iedereen kan meedoen omdat de soort makkelijk te determineren is; Hij komt jaarrond voor en je kunt er allerlei 'leuke dingen mee doen' (simultaantellinkjes, slaapplaatsen, foerageer-protocollen (denk aan waarneming Alco); De vraag beantwoorden of ze al in de provincie broeden, het dieet onderzoeken (gewoon braakballen rapen op de bekende slaapplaatsen) Nu is soort nog goed telbaar over een paar jaar misschien zo algemeen dat niemand er meer naar omkijkt.

Dus reageer nu of nooit, komt er een nieuwe vogel van het jaar en welke wordt het?

A.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Aard,

Kijk uit met Grote Zilverreigers op slaapplaatsen, deze zijn nl behoorlijk verstorings gevoelig! Beter is om ze daar maar met rust te laten en alleen te tellen door de vaste tellers tijdens een nationale Grote Zilverreiger slaapplaats telling van Sovon, eens in de zoveel tijd.


Marnix
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

vogel van het jaar

Post by meeuwiss »

Aart,
Grote Zilverreiger is wel de laatste soort die je moet kiezen voor dit project. Nooit doen. De soort is erg storingsgevoelig en de eieren zijn zeer gewild bij verzamelaars. Geef dus geen bekendheid aan het voorkomen van Grote Zilverreigers in de broedtijd! Er zijn in Groningen al behoorlijk wat nesten verstoord door eierrovers. Vermelden van vliegende Zilverreigers met takken kan al fataal zijn!
Het is maar de vraag of de Grote Zilverreigers die hier in de winter voorkomen en slapen nederlandse vogels zijn, misschien zijn het buitenlanders.
Hoe het de Buidelmees is vergaan weten we allemaal, ook deze nesten worden geroofd. Voorkomen nooit bekend maken!
Blijven over Dodaars en Geelgors.
Groeten Guido
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo,

Guido schrijft "Er zijn in Groningen al behoorlijk wat nesten verstoord door eierrovers " Hoezo behoorlijk, de soort broed nog nauwlijks in de Provincie. Volgens mij is er nog geen direct bewijs dat de Grote zilver hier broed. Er zijn wel nest-indicerende waarnemingen gedaan zoals, vogels in broedkleed in de juiste periode en er zijn vogels vliegend gezien met nestmateriaal. Ik geloof best dat de soort al ergens broed in de Provincie, maar zeker niet in behoorlijke aantallen. En wat betreft de soort van het jaar, Geelgors is een leuke soort maar ik dacht dat vorig jaar de Gele kwik ook een paar keer genoemd werd als kanshebber.

Groet Martijn Bakker
Last edited by bakker on 21 Dec 2006, 00:13, edited 1 time in total.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

H,

Even voor alle duidelijkheid. Ikzelf heb niet de Grote Zilverreiger voorgesteld. Dit was net als Dodaars en Geelgors een suggestie die door leden gedaan is. Ik ga er niet over. Jullie gaan daarover. Mijn vraag is: moeten wíj weer een Vogel van het Jaar kiezen en zo ja welke kiezen wij.

Nog 11 dagen de tijd voor het nieuwe (vogel)jaar begint.

A.

ps mijn voorkeur gaat uit naar Dodaars
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo Aart,

Persoonlijk vind ik Dodaars een interessante soort. Ik heb de soort in de loop der jaren goed leren kennen door het nestkaartenproject van SOVON. Alleen ben ik bang dat dit geen soort is voor een breed publiek. Het is een vogel van de wat kleinere wateren en vaak zijn deze gebiedjes niet toegangkelijk voor publiek. ( bijv. slibdepots) Hij komt in de Provincie verspreid voor maar is toch redelijk schaars.

Groet Martijn Bakker
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ik vind de Dodaars hartstikke leuk en ik ben een breed publiek. Ik ben VOOR de Dodaars als vogel van het jaar.
Ik zag er gister nog een in het Hoornse Diep en ook in het Noorderplantsoen verdwaalt ie wel eens.
Hij is ieg goed herkenbaar.
Bovendien is ie erg grappig.

Ana
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

Ja, ik ben het eens met Ronald. Het zou mooi zijn een soort te kiezen die wat meer verspreid zit door de hele provincie. Vanwege de aandacht voor stadsvogels in 2007 zou wat mij betreft de zwarte roodstaart een goede keus zijn: niet beperkt tot een deel van de provincie, gedurende een groot deel van het jaar aanwezig, makkelijk herkenbare zang.

Maar goed, ik geef toe: de "aaibaarheidsfactor" van de dodaars is groter en het is ook een interessante soort.
Over de andere genoemde soorten (geelgors, buidelmees, (grote) zilverreiger) ben ik om verschillende redenen wat minder enthousiast.

Arjo
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

H,

Ik kreeg een mail van Egbert waarin hij schrijft:

De dodaars is een interessante vogel, heeft meerdere aspecten:

1. de trek is veranderd: vroeger was er een sterke najaarspiek in het kustgebied met vogels in dijksloten, Eemshaven en Nieuwe Robbengat (29 oktober 1988 140), nu veel minder

2. baltsroep en contactroep (diedelieduu) zijn ook buiten het broedseizoen te horen

3. broed soms onopvallend maar wel opvallend laat (augustus); er zijn diverse nieuwe broedgebieden bijgekomen.


Er lijkt zich een kleine meerderheid te vormen die voor Dodaars is.

Nog negen dagen te gaan.

A.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Post by wimvanboekel »

Hallo mensen,

na het lezen van de hele bovenstaande gedachtenwisseling wil ik mij graag aansluiten bij de voorstanders voor de Zwarte Roodstaart als vogel van het jaar. Deze soort kom je op de gekste plaatsen (Heerestraat in stad, bijvoorbeeld) tegen. De verspreidingskaarten op de SOVON website laten ook zien dat de soort een veel grotere dekkingsgraad heeft in de provincie dan de Dodaars. Dat betekent dat het voor veel meer vogelaars interessant wordt om aan het project mee te doen. Het is ook een makkelijk herkenbare vogel, waar je ook makkelijk nog wat interessante extra onderzoeksvragen aan kunt koppelen (habitat, nestplek, e.d.). Dus wat mij betreft wordt het de Zwarte Roodstaart.

Wim

p.s.: hoe, of door wie, wordt de volgende Vogel v/h jaar eigenlijk gekozen? Een internetpol op Oudjaarsdag, alleen voor leden, of zo?
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

soort van het jaar

Post by meeuwiss »

Hoi,
We moeten oppassen dat we ons niet blind staren op een en dezelfde soort. Natuurlijk zijn er nog veel meer soorten op te noemen die om een of andere reden interessant zijn om een jaar te volgen.
Zelf zou ik niet kiezen voor de Zwarte roodstaart, of het moet al om het gegeven zijn dat deze soort steeds later lijkt weg te trekken!? Zwarte Roodstaart is toch wel erg algemeen en door gehele provincie te vinden.
Het lijkt me veel spannender een soort te nemen, waarbij je een (spectaculaire) toe- of afname kan vastleggen.
Bij iedereen is wel bekend dat bijvoorbeeld de Krakeend, Putter, Boomklever en mogelijk de Kleine Bonte specht flink aan het toenemen zijn in onze regio, ook na het broedseizoen. Bij deze soorten vind je de leuke trends.
Het valt me op dat ook soorten als de Boompieper, Rietgors en Geelgors zich flink uitbreiden. Juist de geelgors is een boeiende soort omdat deze schijnt te profiteren van het nieuwe bermbeheer langs akkers en mogelijk van aanleg van natuurontwikkelingsgebieden. De geelgors heeft inderdaad slechts een beperkte verspreiding, dat is weer een nadeel.
De Blauwborst en Roodborsttapuit zijn vooral in opkomst in natuurontwikkelingsgebieden en om die reden boeiend om eens te volgen of zij in onze regio de landelijke trend volgen. En tegenwoordig liggen overal wel nieuwe natuurgebieden. Hierin zou de keus van de Dodaars ook goed passen.
Het lijkt me goed de keus van een jaarvogel eens te koppelen aan een bijkomende vraagstelling. Bijvoorbeeld: overal zijn voor veel geld nieuwe natuurgebieden aangelegd, heeft ons dat wat opgeleverd? Welke specifieke soorten hebben er profijt van.
Guido Meeuwissen
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Hallo,

Ik heb ondanks mijn inmiddels indrukwekkende staat van dienst het vogelen betreffende, nog nooit een Zwarte Roodstaart waargenomen. Ja, wel natuurlijk als iemand er de telescoop op zette, maar dat geldt niet. Ik vind de Zwarte Roodstaart helemaal geen gemakkelijke vogel om te ontdekken en te herkennen.
Ik heb, als breed publiek, wel tig maal die leuke Dodaars helemaal zelf waargenomen en mij vermeid met zijn buitelingen.
Mag het de Dodaars zijn, ah toe?
Ik wil er een lied van zingen of desnoods plaatsnemen in de een of andere vogelvanhetjaarwerkgroep als dat moet.

Ana
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Post by wimvanboekel »

Guido schrijft
Het lijkt me goed de keus van een jaarvogel eens te koppelen aan een bijkomende vraagstelling. Bijvoorbeeld: overal zijn voor veel geld nieuwe natuurgebieden aangelegd, heeft ons dat wat opgeleverd? Welke specifieke soorten hebben er profijt van.
tja, Guido, nu trek je de discussie wel weer erg breed, vind ik. Waar gaat het nu om, met dat 'vogel van het jaar' gebeuren? Volgens mij is één van de doelstellingen om het ook voor beginnende vogelaars aantrekkelijk te maken mee te doen. Dat lukt als je een niet te moeilijke, vrij algemeen voorkomende soort als de Zwarte Roodstaart neemt. Het leuke van dit beest is juist dat je hem overal kunt tegen komen en makkelijk herkent. Volgens mij wordt deze soort trouwens zwaar ondertelt in de officiële tellingen. En zei er niet iemand hier al eerder iets over het weer tot leven wekken van de stadsvogelwerkgroep? Grijp die kans.

En Ana schrijft
Ik heb ondanks mijn inmiddels indrukwekkende staat van dienst het vogelen betreffende, nog nooit een Zwarte Roodstaart waargenomen.
Nou Ana, dat moet dan juist de uitdaging worden voor het komend jaar (tijd voor de goede voornemens, immers). Zwarte Roodstaart dus :!: :!:

Wim

p.s.: Henk, deze website leeft wel erg in de toekomst. (zie tijdmeldingen bij berichten) Of wil je dat het sneller het jaar van de Zwarte Roodstaart wordt? :wink:
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
marianne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 22 Dec 2006, 00:00

Post by marianne »

Ik ben ook lid van het brede publiek en wil graag dat de Dodaars de vogel van het jaar wordt.

Marianne
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 73 guests