JUVENIELE ZEEAREND: oproep!

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

JUVENIELE ZEEAREND: oproep!

Post by meeuwiss »

Beste mensen,
Het ging vanmorgen alweer mis in de Westerbroekstermadepolder. De juveniele zeearend zag ik vanmorgen vanaf het hoge gemaal Onnerpolder voor het eerst om 11.40uur in het westelijk deel wat rondscharrelend en rustend tussen de pitrus. Niets aan de hand. Een fotograaf en enkele vogelaars kwamen over de kade vanuit het oosten aanlopen en doorkruisten vanaf het klaphekje het natuurgebied. Natuurlijk werd de zeearend uiteindelijk opgepest en verliet omhoog cirkelend het natuurgebied.
Waarom moet dit nu weer! Kunnen we dit unieke beest nu geen moment met rust laten? Het Groninger Landschap heeft aan het begin van de kade een bord geplaatst deze niet te betreden. Het is ook broedseizoen.
De gewetensvolle fotografen moeten zich natuurlijk niet aangesproken voelen. Die weten wel wat kan en niet kan.
Het is doodjammer dat sommige vogelaars achter deze zeearend blijven aanjakkeren. Probeer je eens eventjes te verplaatsen in deze vogel, is dat nou zo moeilijk.
Tip: bij deze, de zeearend is perfect , vaak dagelijks en langdurig te observeren vanaf het hoge gemaal langs het Drentschediep in de Onnerpolder.
Beter kan het niet.
Met groeten
Guido Meeuwissen
User avatar
kootentgvan
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 20 Dec 2004, 00:00

Post by kootentgvan »

Ik stond vanochtend ook op het gemaal, helaas niet de zeearend gezien, want ik moest op tijd weer weg. Ik ben het met Guido eens dat mensen momenteel terughoudend zouden moeten zijn met het betreden van de Westerbroekstermade polder. De recreatiedruk is groot in Nederland, en dit zie je terug in het poldergebied tussen Onnen, Hoogezand en Zuidlaren. Indien liefhebbers alleen naar de kijkhut lopen, is er niets aan de hand. Maar het gebied verder intrekken verstoort de rust aanzienlijk. Wil de zeearend een kans krijgen om op termijn hier te blijven zal die rust toch gegeven moeten worden. Want anders is het toch die ene fotograaf die het mooie plaatje schiet, en daarna geen enkele andere meer. Er zijn twee opties om te genieten van deze arend: de kijkhut in de polder (eventueel gewoon bij de windmolen gaan staan, dan val je ook niet op), en het gemaal (met inderdaad een prachtig overzicht), en dan verder een gezonde portie geduld.

Theo van Kooten

Theo van Kooten.
User avatar
PetervdBergvSaparoea
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 02 Apr 2007, 23:00
Location: Haren

Zeearend

Post by PetervdBergvSaparoea »

Hallo Guido,

Ik heb me zojuist als gebruiker aangemeld. Ik las je oproep om de Zeearend niet na te jagen. Fotografen zijn net jagers. Als ze prooi ruiken zijn ze niet te houden. Een goed uitkijkpunt is een goed alternatief. Ik vind het geweldig dat er zo veel gebruik gemaakt wordt van het gemaal in de Onnerpolder. Ik heb bij mijn collega's (DLG) een goede voedingsbodem gevonden om dit idee verder vorm te geven. Ik had een voorbeeld gezien in de Donana in El Rochio (Spanje). Ik vind het gemaal niet echt mooi geworden, maar het is nu wel heel functioneel. Het voldoet voor een vogelaar een stuk beter dan de bunker bij Meerwijk.
Is er onder de vogelaars in Groningen wel eens een oproep gedaan om met suggesties te komen voor (hoge) uitkijkposten? Ze hebben ook een zonerend effect, zodat het gebied hopelijk wat minder doorkruisd
wordt door jagende fotografen.

Groeten
Peter van den Berg van Saparoea
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ik heb Guido al gemaild om de precieze locatie van dat gemaal te vernemen.
Ik vernam van hem de route en zal dus ook wel binnenkort eens op die uitkijkpost gaan zitten. Als mijn fietsband of ikzelf het niet niet begeeft heeft onderweg.
Fotootjes van vogelaars die ik in het gebied waarneem zal ik natuurlijk met vreugde posten alhier, want dat is altijd leuk als we elkaar wat beter leren kennen.

Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Begeefd.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Min niet.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Post by meeuwiss »

Hoi Peter,
Ik weet nog dat jullie bezig waren met het ontwerp. Mooi is anders, het lijkt eerder een offertempel o.i.d. maar het gemaal is wel erg funktioneel. Je hebt een goed uitzicht over de WBM-polder. Een extra dwarsmuurtje om beschut te staan voor de loeiharde westenwind zou het vogelen nog veraangenamen.
De bunker in de KWB-polder ligt veel te laag voor een goed overzicht. Het is een te goede imitatie van een oorlogsbunker, geen kijkhut. Er zitten teveel blinde hoeken in. Het lijkt me beter er een verdieping bovenop te bouwen zodat je een paar mtr. hoger komt te zitten. De kijkgaten moeten dan het hele gebied bestrijken. Het fundament ligt er al.
Met groeten
Guido
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Peter en anderen,

De laatste tijd staan er nog al eens wat zaken hierover in het forum, en daar wil ik toch ook maar even op reageren, omdat ik niet wil dat de discussie een verkeerde weg in slaat.

Fotografen vergelijken met jagers lijkt me toch iets te kort door de bocht, en op deze manier scheer je ze te gemakkelijk over een kam.
De fotografen, die foto's maken en daarbij wel geduldig zijn kunnen en mogen niet op een hoop gegooid worden met die paar die zich weinig van regels blijken aan te trekken.

Ik weet niet of het ook gebeurd, maar ik denk dat we op het moment dat we iets zien dat niet toelaatbaar is, daar de mensen op aan moeten spreken, of het nu een fotograaf of een vogelaar is, zonder

Het komt er op neer dat we niet stigmatiserend bezig moeten zijn, en daar heeft ook niemand baat bij.
De meeste fotograven maken voor hun plezier foto’s en daar mogen wij dan van genieten, de een wat fanatieker dan de ander.
Zo is het ook met vogelaars en twitchers, laten we het elkaar niet moeilijk maken, maar waar nodig zou iemand aangesproken moeten worden.
Als niemand dat doet en achteraf moppert, dan gaat die ander ook gewoon door met “zijn foute” gewoontes.

We zijn toch volwassen mensen onder elkaar en moeten rekening houden met elkaar en met de natuur!
Ik Hoop dat de mensen die zich in dit opzicht wel aangesproken voelen, hun leven beteren en zich wel een beetje aan de gedragsregels houden.

Dus bij deze veel vogelplezier op de goede manier!

Groeten,

Henk
User avatar
DateLutterop
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 25 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by DateLutterop »

begeven
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

DateLutterop wrote:begeven
Dankjewel, Date,

Ik dacht al: 'het ziet er toch nog een beetje onbevredigend uit.'

Ana
(fotograve)
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Zeearend

Post by anaburen »

RonaldNuiver wrote:Fotograven: Dit zijn de mannen en vrouwen die met respect voor de natuur het veld in gaan. In het veld maken ze met engelengeduld die compositie waarin ze de natuur in al zijn schoonheid laten zien.
En dan laat mijn provider het afweten. Hopelijk heeft Henk mijn fotootjes over die Futen nu binnengekregen zodat hij ze online kan zetten.
Trouwens, Aart, het woord fotograveren mag nu wel toegevoegd worden aan jouw woordenboek. Ja, we graven ons in om een moment waar we verguld van zijn te kunnen fotograferen.
RonaldNuiver wrote:Plaatjesschieters. Dit zijn de mannen en vrouwen die met respect voor de natuur het veld in gaan en daar een mooi plaatje schieten van vogel, dier of landschap.

Plaatjesjagers: Dit zijn de mannen die zonder enig respect voor de natuur een plaatje moeten schieten van het liefst zo zeldzaam mogelijke soorten. (ik ken geen vrouwen die dit doen)
Nou, ik ben een fotograve en een vrouw. Ik moet zeggen dat ik heel erg de neiging heb om een vogel zo dicht mogelijk te benaderen om een mooi plaatje te schieten. Zogauw ik merk dat een vogel daardoor wordt verontrust hou ik ermee op en vind ik het een sufkip. Daar moet ie dan maar mee leren leven.
Wat de fotografen die ik ontmoet aangaat is het een ander verhaal. Ik maak regelmatig mee dat dat vogelfotografen weinig begrijpend gedrag vertonen tav mens en dier.

Ana
User avatar
PetervdBergvSaparoea
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 02 Apr 2007, 23:00
Location: Haren

Zeearend

Post by PetervdBergvSaparoea »

Hallo Ana, Henk, Rein en Ronald,

Ik heb met een kort-door-de-bocht-kreet heel wat los gemaakt, merk ik. Bij de een irritatie en bij de ander inspiratie. "Fotografen zijn net jagers. Als ze prooi ruiken zijn ze niet te houden." Ik meende hiermee te appelleren aan een oerdrift en heb even geen acht geslagen op het beschavingsniveau dat de meeste natuurfotografen gelukkig wel bereikt hebben. Daarvoor mijn excuses. Rein, ik heb je site bekeken en gezien dat ik nog heel wat van je kan leren. Ik neem je uitnodiging graag aan en meld me als ik weer eens een dag in de gelegenheid ben om aan de vogelhobby te besteden. Ik ben een jaar geleden begonnen met digiscoping en moet nog diverse knutselstadia doorlopen voordat ik goed door heb welke instellingen ik bij welke situatie moet kiezen. Het kicken op kwaliteit maakt het geklooi de moeite waard. Dus voorlopig fotografeer ik alleen nog vogels die rustig hun ding doen en niet gelijk wegvliegen.

Groeten, Peter
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Post by Wouter »

graaf, graven, (de edelman), gravin

graaf, grafen (grafiek, plot)

fotograaf, fotografen, fotogragrafe

Wouter
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

meeuwiss wrote:Mooi is anders, het lijkt eerder een offertempel o.i.d. maar het gemaal is wel erg funktioneel. Je hebt een goed uitzicht over de WBM-polder. Een extra dwarsmuurtje om beschut te staan voor de loeiharde westenwind zou het vogelen nog veraangenamen.
Ha Guido,

Ik ben vandaag maar eens gaan kijken. Niet op de fiets, want de weg ernaar toe is vreselijk en ik weet niet hoe ik een band kan plakken. Met de auto is het gemaal goed te bereiken als je de paasvuren en de tractoren weet te omzeilen.
Vanuit de verte is het een lelijke witte scheet in het landschap. Maar als je het gemaal betreedt wordt het een verrukking. Spannend ook. Je wordt nog wel even met een bord gewaarschuwd dat je het allemaal op eigen risico doet, maar als je toch doorzet word je beloond.
Het gaat om de laatste bocht naar boven. Ik liet Nico maar even dapper vooruitgaan, want ik ben een vrouwtje tenslotte.
Hij keek om de hoek en hield mij lijkbleek staande: "Het is echt een Aztekentempel!" stamelde hij.
Ik dacht dat hij een grapje maakte. Ik dacht 'om de hoek zit gewoon een Henk de Lange bijvoorbeeld op snoekbaars te vissen met zijn boterhamtrommeltje naast zich'. Maar nee. Het is een heilige bodem:
2007-04-07nico_onnerpolder1065.jpg
2007-04-07nico_onnerpolder1065.jpg (71.57 KiB) Viewed 10405 times
In eerbiedige verering beklom ik de treden. Donkere wolken trokken zich boven mij samen.
Maar wat een weids uitzicht!
In de verte zag ik de Westerbroekstermadepolder met de kijkhut:
2007-04-07onnerpolder1070.jpg
2007-04-07onnerpolder1070.jpg (61.19 KiB) Viewed 10405 times
Eigenlijk allemaal veel beter zichtbaar dan vanuit die kijkhut.
Wat een mooi uitkijkpunt!
We wachtten even op het optreden van de Zeearend.
Dat vond ik wel een minpuntje, dat die zich niet liet zien.
Maar ja, ook een Zeearend wil zich wel eens vertreden. Of misschien heeft hij er inmiddels wel genoeg van hier in het Grunnse.
Met al die cameraden.

Ana
Last edited by anaburen on 14 Nov 2010, 17:09, edited 1 time in total.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 50 guests