Welk geluid is dit, Roofvogel?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Steven

Welk geluid is dit, Roofvogel?

Post by Steven »

Hallo,

Ik hoor 's avonds een vreemd geluid (heb het opgenomen, vaag) van een roofvogel waarschijnlijk.

Deze avond, 11 uur 's avonds in Delfzijl aan de rand van de bebouwde kom, in een boom. Gister eveneens rondmiddernacht.
We hebben 2 keer een groot silhouet zien vliegen. En mijn broer zag een aantal dagen geleden dat een klein vogeltje uit de lucht werd gegrepen.

Op internet kwamen we uit op een Bastaardarend vanwege het keffende geluid, maar dat lijkt ons onwaarschijnlijk.

We hebben wel een grote (roof)vogel weg zien vliegen.
Wie kan hier een antwoord op geven op onze vraag.

groeten,

Steven

(PS: Eten roofvogels ook kleine hondjes? :S)

hieronder het linkje naar het geluid (Wav), geluid is een beetje aan de zachte kant, dus volume iets hoger zetten!

http://www.avifaunagroningen.nl/site/gr ... nbek01.wav
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Steven,

gezien het tijdstip en het geluid gehoord te hebben, denken wij dat het wel een uil geweest moet zijn, en dan waarschijnlijk een Ransuil.

groeten,

Dusan, Marnix en Henk
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Hoi Steven,

Wij hebben hier al een aantal weken een jonge ransuil in de tuin. Het jong maakt elke avond een piepend (bedelend) geluid, totdat er gisteren kort een dikke kat door de tuin sloop. Daardoor werd het stil in de tuin en toen de kat te dicht bij de jonge uil kwam maakt deze een soort keffend geluid.
Ik weet dus heel zeker dat het geluid van een Ransuil is. En dan de alarmroep van een (waarschijnlijke jonge) Ransuil.

Groeten Willem Wind
User avatar
tommie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 24 May 2003, 23:00
Location: stedum
Contact:

Post by tommie »

Inderdaad, het is een jonge ransuil. De eerste keer dat ik het hoorde ben ik achter in de tuin gaan kijken, omdat ik dacht dat er een hondje zat........ :o
Tineke
User avatar
peterl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 24 Jun 2007, 23:00

Post by peterl »

Wij hebben ook al een paar weken 4 jonge ransuilen in de tuin. Ze hebben tot gisteren alleen maar van die krijsende piepgeluiden gemaakt, terwijl er hier de nodige katten door de tuin lopen. Ik heb op een gegeven moment ook foto's gemaakt van een wat lager zittend jong, op een paar meter afstand, het was alleen maar krijsen.
Gisteravond hoorde ik voor het eerst ook zo'n keffend geluid.
Wat ik me afvroeg is of dat juist niet van de ouder was die vond dat de kleintjes het eten maar eens moesten komen halen in plaats van het naar ze toe te brengen.
Ik dacht dat omdat torenvalkenouders een beetje hetzelfde geluid maken, maar dan in de lucht om hun jongen te stimuleren te gaan vliegen (althans zo heb ik dat altijd geinterpreteerd). Wie weet hier meer van?

peter
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests