Belangrijkste natuurgebied Groningen dreigt te verdwijnen!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Belangrijkste natuurgebied Groningen dreigt te verdwijnen!

Post by Aart »

Het grootste natuurgebied van de stad Groningen dreigt te verdwijnen. Ik heb het over de vloeivelden van de suikerfabriek (SU).
Hoewel niet vrij te betreden, is het toch bij veel vogelaars bekend. Regelmatig zijn er leuke zeldzaamheden te zien, maar vooral voor broedvogels is het van betekenis. Kleine Plevier, Kluut, Geoorde Fuut en Visdief om maar enkele te noemen.
Waarschijnlijk zal na sluiting en afbraak het behoorlijk grote gebied snel bebouwd worden.
Ook in de Gele Basterdsuikerlaan en de Melassesteeg zullen straks misschien vogelaars wonen. In hun tuin of straat zullen ze vrees ik de genoemde soorten niet meer zien.

Zouden we nog iets kunnen behouden van deze speciale stadsnatuur?

A.
arjandekker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 29 Feb 2008, 00:00
Location: Groningen
Contact:

vloeivelden

Post by arjandekker »

Hallo,

het is inderdaad zonde dat het zou verdwijnen.
Wij, afdeling Water en Ecologie van Royal Haskoning Groningen, zullen eens gaan inventariseren of er mogelijkheden zijn om dit toch wel unieke stukje natuur te behouden. Mochten er ontwikkelingen zijn, dan horen jullie het wel.

mvg, Arjan Dekker
User avatar
theojager
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2006, 00:00
Contact:

Post by theojager »

Bij het bestuur is bekend dat Cosun, eigenaar van SuikerUnie, de fabriek wil sluiten en dat iedereen nu plannen voor het gebied aan het bedenken is. Ook als bestuur vinden we dat dit unieke stukje Groningen behouden moet blijven. Wij zullen in ieder geval actie ondernemen om dit te bewerkstelligen.

Theo Jager
User avatar
pionara
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 17 Mar 2006, 00:00
Location: Froombosch

Post by pionara »

Ik heb begrepen dat het niet bebouwd kan worden omdat de grond er te drassig is.
Daarom zijn er al 3 jaar geleden gesprekken geweest die een invulling van het gebied hadden moeten geven.
Die gesprekken zijn door dollartekens van de gemeente op niets uitgelopen.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Post by wimvanboekel »

Beste mensen,

uiteraard ben ik ook geen voorstander van het volbouwen van het Suikerunie terrein met huizen of andere bedrijven. Het gaat me echter te ver om dit gebied (waarschijnlijk het meest omgespitte stukje grond in de stad Groningen) te bestempelen als natuur. Als we zo bezig gaan kun je de EHS wel afschaffen, want dan is Nederland één groot natuurgebied.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Ha Wim et al.

Je hebt inderdaad gelijk. Nederland is of één groot natuurgebied of helemaal geen natuurgebied.
Echte natuur is in Nederland helaas niet meer te vinden. Alles in Nederland is aangelegd of minstens een keer omgespit. Wat mij betreft is Nederland dus één groot natuurgebied. Alleen al in mijn huis is er een grote biodiversiteit. Er leven mensen, huismuizen, huisspitsmuizen, huismussen, koolmezen, papiervisjes, fruitvliegjes, steenmotten diverse spinnensoorten enz. Natuurlijk is het een grote bende bij ons in huis, maar onderschat je eigen huis (en tuin) niet.
Het is maar net hoe je die natuur waardeert. De Lauwersmeer bijvoorbeeld wordt i.h.a. goed gewaardeerd, ondanks dat het allemaal aangelegd en ingeplant is. Zo is het ook met de vloeivelden. Aangelegd en landschappelijk niet zo interessant maar het barst er van de (broed)vogels. Het zou toch geweldig zijn als daar een natte polder met kijkhutten zou komen. In plaats van met de auto naar polder Breebaart of de Keeg te scheuren zou je even op de fiets naar de voormalige SU kunnen om te kijken of er nog wat zit. Gemakkelijk met schoolkinderen een excursie kunnen doen of gewoon gaan zitten te genieten.
En dat er niet gebouwd kan worden? Dat hebben we al zo vaak gehoord. Corpus den Hoorn, de Wijert-Zuid, Hoornse meer, Hoornse Park. Allemaal veel te nat en te laag om te bouwen zie het resultaat.
Dus als ik straks in de Gele Basterdsuikerlaan woon ga ik ’s avonds na het eten nog even naar SU-hut om te kijken of er nog wat zit.

Mee eens?

A.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

achter speelstad oranje heeft het Drentse Landschap toch ook de voormalige vloeivelden omgetoverd tot een mooi reservaat voor vogels.

Vogelreservaat Diependal, veel van de Groningers hebben vast die mooie kijkhut al wel eens bezocht, denk ik.

http://www.drentslandschap.nl/NatuurEnL ... rveld.aspx

http://www.natuurkaart.nl/kvn.landschap ... 00610.html

http://www.vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=94

Natuurlijk is het gemaakte natuur, maar je moet er dan ook het voordeel maar van zien.

Geen gek idee zo bij de stad als dat kan.

Henk
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ha Aart
Aart wrote:Alleen al in mijn huis is er een grote biodiversiteit. Er leven mensen, huismuizen, huisspitsmuizen, huismussen, koolmezen, papiervisjes, fruitvliegjes, steenmotten diverse spinnensoorten enz. Natuurlijk is het een grote bende bij ons in huis, maar onderschat je eigen huis (en tuin) niet.
Vergeet niet de Cerambyx scopolii, de Oniscus Asellus, de Dematophegoides farinae en de Myotis dasycneme. Je hoeft bijna de deur niet meer uit met zoveel natuur om je heen.
de vloeivelden. Aangelegd en landschappelijk niet zo interessant maar het barst er van de (broed)vogels. Het zou toch geweldig zijn als daar een natte polder met kijkhutten zou komen. In plaats van met de auto naar polder Breebaart of de Keeg te scheuren zou je even op de fiets naar de voormalige SU kunnen om te kijken of er nog wat zit.


Of met de brommobiel.
Dus als ik straks in de Gele Basterdsuikerlaan woon ga ik ’s avonds na het eten nog even naar SU-hut om te kijken of er nog wat zit.

Mee eens?
Mee!

Ana
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Post by wimvanboekel »

Aart, Henk en anderen,

van mij mag de voormalige SU (niet de Sovjet Unie dus) best omgetoverd worden tot vogelparadijs. Ik heb alleen willen aangeven dat we uit moeten kijken dat we te veel meegaan met de trend die er vooral onder projectontwikkelaars, boeren en diverse politici heerst om alles wat leeft natuur te noemen. In de randstad zijn ze al zo ver dat een weiland per defenitie natuur is. (kijk een meerkoet! Mooi hè, die natuur!) Ook in Groningen is (onder aanvoering van gedeputeerde Bleeker) 'natuur' vooral een subsidiepotje voor boeren geworden. Als nu ook industrieterreinen in de categorie natuur gaan vallen is het hek helemaal van de dam.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 74 guests