zomaar een ei!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Jacqueline
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 17 Sep 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

zomaar een ei!

Post by Jacqueline »

Hallo,
Vanmiddag vond ik opeens een nest met één ei in de achtertuin. Er is een kuiltje gemaakt van ongeveer 20 cm. doorsnee in de aarde tussen de vinca major! Er liggen wat dorre blaadjes in en een koud ei. Ik neem dus aan dat papa en mama niet meer terugkomen. Het ei is ongeveer 6 cm groot en 4 cm breed. Het is wit. Aan de overkant in het weiland broeden wel scholeksters en kieviten, maar volgens mij leggen die gespikkelde eieren. Heeft iemand een idee welke vogel dit ei heeft gelegd?
Ben erg benieuwd!

Groetjes,
Jacqueline
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Jacqueline,

heb je er foto's van, of kun je die maken, dan mag je ze mij sturen dan plak ik ze er bij.

groeten,

Henk
User avatar
Jacqueline
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 17 Sep 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by Jacqueline »

Hierbij een foto van het nest met ei. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Wat mij opvalt, is dat er helemaal geen veren in het nest zitten. Is dat niet vreemd?

Groetjes,
Jacqueline

Image
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Post by batman »

Lijkt mij een versleept eendenei (prooirest).

Rob Koelman
User avatar
Jacqueline
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 17 Sep 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

versleept, maar hoe dan?

Post by Jacqueline »

Een versleept ei... Dat zou ik best kunnen begrijpen als er geen water en hek tussen de rest van de wereld en onze tuin zou zitten! Welk beest heeft dan een ei uit een eendenest meegenomen, heeft ermee gezwommen (en er daarna mee over een hek geklommen) of gevlogen en daarna een mooi kuiltje in de aarde gegraven om het daar in te leggen. Het ei is niet beschadigd. Vreemd vreemd vreemd. Zijn er meer suggesties? Ik hoor ze graag!
Groetjes,
Jacqueline
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Post by wimvanboekel »

Jaqueline,

het gaat hier in ieder geval om een ei van een wilde eend of soepeend. De afmetingen kloppen goed met de literatuur (Collins field guide) en met mijn referentiecollectie. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat een eend dit ei ter plekke gelegd heeft en bij gebrek aan nestmateriaal zich tevreden heeft gesteld met een paar droge blaadjes.

Groeten,

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo,

Als eenden beginnen met leggen is er nog niet echt sprake van een nest. De nestplek is al wel bepaald, maar er ligt in dit stadium nog geen dons in het nest. Dit wordt toegevoegd naar mate er meer eieren in het nest liggen. Bij wilde eend is de gemiddelde legsel grootte 7 tot 12 eieren. Elke dag wordt 1 ei gelegd, dus je bent al meer als een week verder voordat het legsel compleet is. Als het vrouwtje broed zal ze steeds meer dons toevoegen. Dus misschien lijkt het raar, 1 ei zomaar ergens op de grond, maar het is soms heel normaal. Wat ook kan is dat het vrouwtje aan de legnood is. Dat wil zeggen dat op het moment dat het vrouwtje aan de leg is en het nest tijdens deze periode is verstoord of gepredeerd het vrouwtje het ei die in de maak is wel kwijt moet. Soms vindt je in het bos weleens een ei van een zanglijster zomaar ergens op een boomstomp of iets dergelijks, dit zijn ook zogenaamde dumpeieren.

Groet Martijn Bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests