Nestfoto´s ?

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Willem
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 May 2002, 23:00
Location: Leek
Contact:

Nestfoto´s ?

Post by Willem »

Hallo allemaal,
<BR>
<BR>Is het wel gewenst om foto´´s van nesten op de site te zetten. Dit lijkt mij persoonlijk niet wenselijk. Ik dacht trouwens ook dat nest fotografie verboden was en dit lijkt mij een manier om het te promoten dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Denk aan de vogels en hun welzijn.
<BR>
<BR>Willem
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Nestfoto´s ?

Post by arenaria »

Het is inderdaad beter om geen nestfoto´s te accepteren en te plaatsen - een goede manier om ervoor te zorgen dat broedende vogels minder worden verstoord. Veel Verenigingen voor Natuurfotografie hebben in hun statuten staan dat nestfoto´s niet moeten worden gemaakt.
<BR>Maar, wat is een nestfoto? Een fraaie opname van een alert mannetje Strandplevier... kunt u zien dat het beest stijf van de stress staat omdat hij één meter van zijn nest is geportretteerd? Zo zijn er natuurlijk duizenden opnamen waarop geen nest te bekennen valt, maar die wel bij het nest zijn gemaakt. Zo makkelijk is het dus allemaal niet...
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
JPoortstra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 14 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen

Nestfoto´s ?

Post by JPoortstra »

Tot nu toe heb ik twee maal een nest gefotografeerd, eenmaal van een kievit en eenmaal van een wulp. Beide nesten heb ik gevonden tijdens nestbeschermingsactiviteiten. Uiteraard heb ik deze (en andere gevonden nesten) gemarkeerd om verlies van het nest door werkzaamheden van de boer te voorkomen. Hier is dus geen sprake van verstoring omwille van het fotograferen, temeer daar ik de nesten na markering onmiddellijk weer verlaat om de vogel zo min mogelijk tot last te zijn.
<BR>Het is niet eens in mij opgekomen dat deze foto´s bij anderen de lust zouden opwekken om ook nesten te gaan fotograferen, maar nu je het zegt....
<BR>Ik vond het wel een leuke bijdrage aan de website en weer eens wat anders dan een vogelfoto. Maar ik kan jullie kritiek als zodanig wel billijken en zal geen foto´s van nesten meer insturen.
<BR>
<BR>Jacob Poortstra
<BR>
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Nestfoto´s ?

Post by arenaria »

Uiteraard is het fotograferen van een dergelijk nest in die omstandigheden geen probleem. Veel kritiek op nestfotografie komt voort uit wat men in Engeland ´gardening´ noemt: het prepareren van de nestplaats voor een mooi plaatje, door bv takken weg te knippen of te buigen, gras te maaien en riet te knakken. Het nest komt zo open te liggen en loopt grote kans te worden gepredeerd.
<BR>
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
Willem
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 May 2002, 23:00
Location: Leek
Contact:

Nestfoto´s ?

Post by Willem »

Hallo Jacob en anderen
<BR>
<BR>Ik heb geen bezwaar tegen nestfoto´s maken alleen de manier waarop.
<BR>In dit geval wordt er aan nestbescherming gedaan en er zullen allicht meer omstandigheden zijn om een nestfoto te maken. Die kunnen wat mij betreft geplaatst woren vermeld dan de reden van de gemaakte foto (omstandigheden)
<BR>Vriendelijke groet
<BR>
<BR>Willem Hovinga
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests